уторак, 9. јун 2020.

Milivojević: Vučić se sprda sa javnim mnjenjem


Novi predizborni spot Srpske napredne stranke, u kome se opet pojavljuju deca, podelio javnost
Nakon što je Regulatorno telo za elektronske medije (REM) prošle nedelje zabranilo emitovanje predizbornog spota vladajuće stranke u kome se pojavljuje osmogodišnja devojčica koja razgovara sa Aleksandrom Vučićem, SNS je izbacio novi video čiji sadržaj je opet izazvao oprečne reakcije javnosti.
Vučić je na svom Instagram profilu podelio spot liste „Za našu decu“ posvećen finansiranju vantelesne oplodnje, u kome se pojavljuje navodni bračni par iz Aleksandrovca sa svoje dve bebe.
Međutim, pitanje je da li će novi spot biti predmet rasprave nadzornih institucija, jer po mnogim stručnim stavovima, sadržina nije sporna.
Drugi deo javnosti, opet, smatra novi spot začikavanjem javnosti i demonstriranjem moći, jer su i video poruke, ali i sama lista „Za našu decu“, nelegitimni iz drugih uglova.
Član Saveta REM-a Slobodan Cvejić smatra da ovim spotom nije prekršen zakon, pa sudeći po tome da nije izvesno da li će to telo pokretati postupak nadzora.
– Lično ne volim način na koji su deca iskorišćena u ovom spotu, ali ako su ovi roditelji dali saglasnost da im deca budu slikana, onda mislim da nisu prekršeni propisi kojima se rukovodi REM, kaže Cvejić za Danas.
Kako objašnjava, pravno gledano, situacija bi bila ista i da se u spotu pojavljuju glumci, jer bi pravi roditelji takođe dali pristanak za slikanje i snimanje dece. Međutim, u slučaju prethodno zabranjenog spota, situacija je nešto drugačija i upućuje na zloupotrebu dece.
– U prvom spotu je političar u direktnom dijalogu sa detetom i čitava situacija neposredno utiče na detetovo iskustvo i stavove, čime se iskorišćava njegova lakovernost, obrazlaže Cvejić.
Kada je REM zabranio emitovanje prvog spota SNS, u kome Aleksandar Vučić razgovara sa devojčicom čiji otac radi u inostranstvu i obećava da može da joj „vrati tatu“, u javnosti se otvorila polemika da li je taj potez bio dobro osmišljen marketing stranke, odnosno da li je video snimljen samo kako bi bio zabranjen, a javnosti pokazalo da pod vladavinom ovog režima svi imaju isti tretman pred zakonom, te i da spot vladajuće stranke može biti predmet sankcije nezavisnog REM-a.
Zabrana ne uključuje i društvene mreže, pa nije sprečila naprednjake da se on i dalje vrti na njihovoj zvaničnoj Fejsbuk strani.
Pitanje koje je drugi spot pobudio, međutim, je da li se radi o čistoj demonstraciji moći, pa se umesto jednog zabranjenog snima i emituje drugi, čija je zakonitost opet pod znakom pitanja.
Politički analitičar Cvijetin Milivojević navodi da je i samim proglašenje liste „Aleksandar Vučić – Za našu decu“ Republička izborna komisija napravila niz pravnih propusta, a time što ni komisija ni Ustavni sud nisu reagovali na vreme, sada imamo situaciju u kojoj se bavimo „igrom skrivalica Aleksandra Vučića“.
– Najpre, predsednik Vučić se ne kandiduje ni za poslanika ni za odbornika, zatim nema identifikacije stranke, i treće, ako govorimo o primedbama sa strane etike u političkom marketingu, reč je o falsifikatu izborne poruke Adolfa Hitlera i Nacionalsocijalističke partije iz kampanje 1936. godine, koja glasi „Našoj deci budućnost preko Adolfa Hitlera“. Razlozi treće vrste su da se sve dešava na izborima koji sa ustavnopravnog stanovišta ne mogu da se održavaju posle 3. juna, jer je tada po Ustavu Srbije kraj četvorogodišnjeg mandata sadašnjeg saziva Skupštine, a Zakon o izboru narodnih poslanika ne omogućava da se automatski produžava mandat. To znači da mi od 3. juna već živimo u državi u kojoj nema legitimne skupštine i legitimne vlade. Da su Republička izborna komisija, a potom i Ustavni sud reagovali na ove stvari, mi ne bismo imali situaciju u kojoj se bavimo igrom skrivalica Aleksandra Vučića, predsednika SNS, koji testira javno mnjenje, sprda se sa njim i građanima Srbije, navodi Milivojević.
Kao primer toga on navodi to što SNS namerno, dodatno produkuje televizijske spotove „za koje je i laiku jasno da su protivzakoniti“, jer ne sadrže oznaku stranke.
– Vučić to čini da bi zabranom spota pokazao da zapravo REM i druga regulatorna tela rade nepristrasno u izbornom procesu, što smo već viđali i u prethodnim kampanjama, dodaje Milivojević.
Javnost se, međutim, ni ovde ne smiruje kada su predizborne aktivnosti SNS u pitanju, pa su Biro za društvena istraživanja (BIRODI) i Udruženi građanski pokreti (UGP) juče javno uputili zahtev REM-u da preispita i zabrani emitovanje svih spotova u kojima se Aleksandar Vučić pojavljuje bez jasno navedene funkcije.
Kako su u saopštenju naveli, takvi spotovi su u suprotnosti sa Zakonom o oglašavanju, koji zabranjuje obmanjujuće i prikriveno oglašavanje, a nalaže princip društvene odgovornosti.
„Aleksandar Vučić, koji je istovremeno i predsednik Republike Srbije i predsednik Srpske napredne stranke, spornim spotovima pomaže izbornoj listi političke stranke čiji je predsednik da ostvari što bolji izborni rezultat. Na ovaj način Vučić postaje učesnik izbora kao javnih funkcioner, odnosno predsednik Republike Srbije, ali bez navođenja da to radi kao predsednik Republike, što je po definiciji obmanjivanje javnosti“, navode BIRODI i UGP, pozivajući se i na Zakona o Agenciji protiv korupcije, prema kome se ovakvo ponašanje može smatrati i koruptivnim.
Kićenje tuđim perjem
Novi spot probudio je i još jedno pitanje. Zašto vladajuća stranka u predizbornom videu ovog puta promoviše temu podsticanja rasta nataliteta i vantelesnu oplodnju, samo obećavajući još veća ulaganja, kada je taj proces država u svoje finansije uključila još 2008, od kada RFZO finansira tri pokušaja VTO, od vremena kada SNS nije ni bila na vlasti. (Danas, www.danas.rs, Ivana Nikoletić, 9. jun 2020)

Нема коментара:

Постави коментар