петак, 16. април 2021.

Za Obradovića stranački dijalog lažan, Milivojević kaže – opozicija u dve kolone



Predsednik Dveri Boško Obradović izjavio je da su predstojeći međustranački pregovori fingirani i da se namerno stalno odlažu, a da jedini pravi dijalog treba da bude između koalicije na vlasti i takozvane "bojkot opozicije", zbog koje se, kako navodi, pregovori i održavaju. Politikolog Cvijetin Milivojević kaže, govoreći o narednim izborima, kaže da je rano izlaziti sa eventualnim predsedničkim kandidatom opozicije. "Jer ne znamo ni kojih će biti izbora, kakvi će biti, hoće li ih uopšte biti", rekao je.
Šta su za opoziciju “crvene linije” u pregovorima o izbornim uslovima? Ima li uopšte dovoljno vremena za bilo kakav dogovor s obzirom na to da pregovori nisu još ni počeli? Da li stranke na vlasti mogu mirno da čekaju naredno glasanje dok se opozicija svađa na svakom koraku? Da li je uopšte potrebno ujedinjenje opozicionih stranaka ili jasni programi i veća vidljivost?
Najavljeno je da su međustranački pregovori počeli 1. marta a da niko iz opozicije nije pozvan, kaže Milivojević.
„Predsednik oktroisane Narodne skupštine Ivica Dačić je saopštio da su pregovori počeli 1.marta a evo pitao sam Obradovića i još neke iz opozicije, kažu da ih niko nije pozvao… To je rekao i Dačić, a potvrdili su i iz Evropskog parlamenta, koji kažu da su počeli onog dana kada se Dačić razgovarao s nekim iz EP“, kazao je Milivojević.
Razočaravajuće je, dodaje, što su iz EP rekli da će pravi pregovori krenuti početkom juna.
„Njihovim rečnikom govoreći, to znači početkom septembra, jer oni idu na kolektivne godišnje odmore. To je još jedna neobična stvar“, kaže Milivojević i dodaje da paralelno teče „pretkvalifikacioni postupak“ za pregovore.
„Pomenuli ste crvene linije, crvene linije su u pretkvalifikacijama nešto što bi morale da postave sve stranke, da li su one bojkot opozicija ili ona druga, ili satelitska opozicija… Dakle, imamo dve platforme paralelne u pregovorima – u prvoj imate da je posrednik broj jedan oktroisani predsednik skupštine Dačić, a posrednik broj dva ili broj jedan je predstavnik Evropskog parlamenta, po pravilu čovek koji dolazi iz Evropske narodne partije, koja je partija majka SNS-a. I očekuje se da dva vrlo pristrasna posrednika izboksuju neku vrstu ravnopravnosti u pregovorima“, navodi Milivojević.
Druga platforma je, dodaje, ona u kojoj će pregovarati partije koje ne žele da razgovaraju pod patronatom EP, i predsednik Vučić se ponudio da on bude posrednik. „Ali na žalost, to je učinio predsednik SNS, koji je pozajmio uniformu predsednika države. On će biti pregovarač između sopstvene koalicije i opozicije koja prihvata tu vrstu razgovora“, kaže Milivojević.
Dodaje da postoji i treća opcija, čiji predstavnici kažu da uopšte ne žele da pregovaraju sa vlastima, jer ne veruju da će Vučić obezbediti uslove za fer izbore. „I to je opcija oko Oslobođenja i Mlađana Đorđevića“, kaže.
Ali je još uvek rano govoriti o crvenim linijama, smatra Milivojević.
Boško Obradović, na pitanje, u kojim će pregovorima on učestvovati, kaže – dobro pitanje.
„Mi smatramo da su ovo fingirani pregovori, da se oni neprestano odlažu od vlasti, a dodatni problem je što se odlažu i od EP-a, a zapravo bi jun trebalo da bude završetak tih pregovora. Ja smatram da se ova situacija može rešiti na samo jedan način – a to su direktni pregovori između predstavnika vlasti, na čelu s Vučićem, i delegacije bojkot opozicije, zbog koje se ovi pregovori i održavaju. To su jedini pravi pregovori“, naglasio je Obradović.
Pokret Dveri, kaže, neće čekati nikog i ništa.
„Ni milost vlasti, ni Evropski parlament, već ćemo krenuti na teren i u predizbornu kampanju, na ulice u neke vrste protesta. U Leskovcu 8. maja imamo porodičnu šetnju, a u Beogradu organizujemo skup ispred Narodne skupštine 15. maja“, rekao je Obradović.
Čekajući Godoa
I naglašava – „ne možemo da čekamo Godoa“.
„Taj Godo nije došao ni prošle godine. I ta EU je prošle godine prihvatila te lažne i nedemokratske izbore kao regularne. Ne znam zašto ne bi i ove godine uradile isto. Iz jednostavnog razloga – što imaju neki dogovor sa našom vlašću, da li je priznanje Kosova ili neke ekonomske računice… ali sam euroskeptik u tom smislu, ne vidim da su nam nešto pomogli do sad“, kaže lider Dveri.
Vučić je prošle godine, odmah nakon izbora, najavio vanredne parlamentarne izbore. Milivojević smatra – zbog pritiska EU.
„Vučić je 15 dana nakon tih nelegitimnih izbora saopštio građanima, vadeći se na neke imaginarne želje opozicije, da će biti vanrednih parlamentarnih izbora. E te imaginarne želje je zapravo bio nalog EU. To je kasnije potvrdio i Oliver Verhelji“, rekao je Milivojević.
Obradović podseća da su Dveri odmah posle prošlogodišnjih izbora tražile izbore na svim nivoima.
„Jesmo tražili izbore na svim nivoima, odmah posle prošlogodišnjih lažnih izbora. Mi smatramo da je aktuelni republički parlament besmislen bez opozicije, a ista je situacija i u svim drugim parlamentima. Drugo – ti izbori, da imamo demokratske izbore, ne bi bili u istom terminu, nosilac liste ne bi mogao da bude predsednik države i za šta smo se mi založili – došlo bi do promene veoma lošeg izbornog sistema, gde mi nemamo pravo da glasamo za kandidate niti za poslanike niti za odbornike po imenu i prezimenu, već za liste“, ocenio je Obradović.
Sve su to teme, kako kaže, u njihovoj platformi za pregovore.
„Ja sam nedavno u Leskovcu javno rekao – mi opozicioni lideri smo krivi što je SNS i dalje na vlasti. Neko to konačno mora da izgovori. Mi snosimo deo krivice. mi smo propustili nekoliko prilika, jedna je bila 13. aprila 2019. godine, kada je bio najveći opozicioni miting, ja sam se tada zalagao da se ne razilazimo, da masa ostane oko Skupštine i da se izborimo za ono što smo trazili. Odluka većine je bila da treba da se raziđemo i da smo dovoljno uradili“, kaže Obradović.
Slična situacija je, navodi, bila sa štrajkom glađu.
„Slično se desilo i sa štrajkom glađu Ivana Kostića i mene, kada smo istakli zahteve. Da su tada svi seli sa nama na stepenište Skupštine, ne bi bilo ovih kasnijih izbora, jer vlast ne bi mogla da sprovede izbore ako im 30 poslanika Skupštine štrajkuje glađu. Sada kada treba da dogovorimo zajedničku platformu za taj famozni dijalog, mi ni to ne možemo“, dodao je.
Posle završetka rada Saveza za Srbiju, kaže Obradović, Dveri više nemaju razloga da čekaju na bilo kakvo jedinstvo opozicije.
„Mi smo svoj put nastavili samostalno, izlazimo na ulicu 8. i 15. maja, počinjemo ne čekajuci nikoga. Ja sam bio rekao onu jednu rečenicu – meni nije šef ni Aleksandar Vučić ali mi nije šef ni Dragan Đilas, Dveri su treća opcija. Mi ne čekamo ni milost vlasti, ni jedinstvo opozicije, ni Evropski parlament“, izjavio je Obradović.
Ali, i dodaje – spremni su da sednu za isti sto sa predstavnicima opozicije.
„Mi ćemo biti spremni da sednemo za isti sto sa predstavnicima opozicija, ali kolegama koje su već bili na vlasti mora da bude jasno da nema povratka na bivši režim, da ljudi ne žele ovu vlast ali ne žele ni povratak na onu vlast, da nam treba smena generacija, nešto novo, zato toliko novih građanskih protesta frilensera, ekoloških ustanaka, generalnog štrajka -jer ljudi neće više da čekaju opoziciju“, naglasio je gost emisije 360 stepeni.
Obradović dodaje i da opozicija ne može da čeka „Brisel“.
„Kolege iz opozicije prebacuju sva očekivanja na Brisel – ‘ne radimo ništa, čekamo delegaciju EP-a da nas oslobode ove diktatorske vlasti’. Ja ne verujem da će oni to uraditi, jer su u nekoj vrsti šeme sa vlašću, a drugo, ja ne želim da oni to za mene urade pa da sam im ja posle nešto dužan. Srbija treba da bude nezavisna, od bilo kakvih uticaja, i sa zapada i sa istoka“, kaže Obradović.
Njegov stav je, naglašava, da treba da se sedne i razgovara koji je scenario bolji.
„Da li onaj iz 2000. godine sa jednom listom i predsedničkim kandidatom koji bi svima bio prihvatljiv, ili crnogorski model, sa dve ili tri kolone koji se neće napadati međusobno i koji bi u zbiru na kraju pobedili“, rekao je Obradović.
Milivojević, sa druge strane, smatra da svako ko se oseća kao opozicija, ima pravo da se tako zove.
„Ali za mene je opozicija onaj ko ima nameru da sruši vlast, ne Vučića lično, nego vlast. Onaj ko nema nameru da ruši vlast, taj nije opozicija. A to jedinstvo opozicije je teško napraviti. Možda je ova opcija oko stvaranja nekih kolona bolja. Jer imamo jasno dve opozicione kolone – jedna građanska, jedna patriotska, nacionalna kolona“, navodi.
Da li praviti neku vrstu jedinstva, pita Milivojević i odgovara – rano je izlaziti sa nekim kandidatom predsedničkim. „Jer ne znamo hoće li biti izbora, kojih će biti, kakvi će biti, hoće li ih uopšte biti. Ja i dalje verujem da će se Vučić povući s mesta predsednika stranke. Pomerio je sada to za septembar, osam puta je pominjao tu mogućnost, ali se uvek oročavao, on je u velikim problemima sa strankom – imate 750 hiljada alavih vojnika i rukovodstvo koje je u nekoj vrsti trvenja, lakše je izvući se“, mišljenja je Milivojević.
Obradović: S ponosom bih se kandidovao
Na pitanje da li bi se kandidovao na izborima za predsednika Srbije, Obradović kaže da bi.
„Ja bih se sa ponosom u ime Dveri i naše politike koja podržava promenu sistema, kandidovao, u ime svih nas iz ’70 i neke, a čitava naša generacija ne može da dođe do izražaja od ljudi koji su ovde 30 godina nepromenjivi na političkoj sceni – Drašković, Šešelj, Čanak, Dačić i Vučić koji su bili na svim funkcijama. Ja postavljam pitanje – dokle oni misle da vladaju, da li svi treba da odemo iz zemlje da se oni navladaju, da bi se u nekom trentku povukli i ustupili mesto nekom drugom“, upitao je Obradović.
Kandidovao bi se, dodaje, da postoji mogućnost da može slobodno da predstavi svoj program, ali je „svestan da ne živimo u demokratskom društvu“.
O tome da li je „ruski čovek“, Obradović kaže da je „srbofil“.
„Ja sam srbofil, gledam interese srpskog naroda, neću biti ničiji sluga, niti će Srbija biti kolonija, ali s druge strane, treba pogledati ko vam je saveznik a ko vas je bombardovao? Ko se bori za očuvanje KiM, a ko vam otima deo srpske zemlje, ko vas izrabljuje, a ko može da vam pomogne u nekim strateškim stvarima“, navodi Obradović.
Podjednako, kaže, kritikuje i istok.
„Ova država se rasprodaje i Kinezima, ne samo zapadu, Vučić je tu napravio inovaciju, napravio je sistem međunarodne korupcije – svakoj od velesila dao je neko od prirodnih ili privrednih bogatstava, a zauzvrat je dobio podršku. I tu ne isključujem Rusiju, da se razumemo, i oni su dobili železnicu, recimo“, kazao je lider Dveri.
Ipak, Obradović smatra da opozicija treba da ima zajedničkog kandidata.
„Ne bih želeo da nekog stavim u neugodnu poziciju i imenujem pa da sutra se pojavi na naslovnim stranama tabloida, ali ono što bi vio neki naš foto robot kandidata je – nestranačka ličnost, dokazan u svojoj struci, nesumljivi patriota, koji je za očuvanje KiM, porodičan čovek i koji se zalaze za ekonomski patriotizam i porodičnu politiku“, navodi.
Ne bi, kaže, imao protiv ni da to bude žena.
„Zašto da ne? Pa mislim da su žene bolji deo Srbije, one imaju određeni kvalitet, one su u ovo vreme pandemije heroji Srbije, one su najoprerećenije u poštama, medicinskim ustanovama, prodavnicama. Kada ćemo se izboriti za ženska radna prava“, upitao je.
Obradović smatra i da bojkot više nije opcija.
„Ja lično smatram da bojkot više nije opcija, ali to je moje lično mišljenje. Ja smatram da je to bio lek primeren prošloj godini, za sledeću taj lek ne funkcioniše. Koliko puta ćemo bojkotovati, to će nas pitati građani, ili – nameravate li da čekate delegaciju EP narednih 10 godina da vam donese bolje uslove“, kazao je.
Milivojević, na pitanje da li bi opozicija trebalo da ide u još jedan bojkot, ukoliko pregovori o izbornim uslovima ne budu dali rezultate, kaže da – zavisi o kojim izborima je reč.
„Zavisi o kojim je izborima reč. Mislio sam da je trebalo izaći prošle godine na lokalne izbore, tamo gde je opozicija smatrala da može da pobedi. Ovaj put mislim da treba izaći na beogradske, oni koji su prava opozicija ne treba da ide na parlamentarne i predsedničke ukolio se barem trima krunskim zahtevima ne izađe u susret“, zaključio je. (TV N1, emisija “360 stepeni”, voditelj Branislav Sovljanski, 15.4.2021)
https://www.youtube.com/watch?v=uPlMoHtnYhw


Нема коментара:

Постави коментар