Najveći ustupak Milorad Dodik je napravio povlačenjem sa mesta predsednika Republike Srpske. Drugi ustupak koji je napravio, pretpostavljam da bi udovoljio Amerikancima, jeste postavljanje Ane Trišić Babić za vršioca dužnosti predsednika Republike Srpske. Jasno je da je ona jedan od favorita SAD.
Ovo u razgovoru za MojuHercegovinu kaže srpski politikolog i
novinar Cvijetin Milivojević i dodaje kako imenovanje Ane Trišić Babić može da
se tumači i kao Dodikova pobjeda, jer nismo vidjeli da je zapravo data šansa
nekom političaru iz Republike Srpske kojem je naklonjena Velika Britanija.
Kako komentarišete
posljednje odluke Narodne skupštine Republike Srpske? Da li je to poraz ili
nova pobjeda politike Milorada Dodika?
Na prvi pogled jasno je da je to jedna vrsta pokoravanja
takozvanom visokom predstavniku koga sve ove godine vlast Republike Srpske ne
priznaje. To jeste jedna vrsta pokoravanja i diktatu političkog dela Sarajeva.
I to jeste jedna vrsta pokoravanja delu međunarodne zajednice.
A na drugi pogled?
Na drugoj strani, ovo je jedan diplomatski potez u iznudici.
Dakle, tas na vagi je imao dve strane. Na jednoj su sankcije najbližim
saradnicima i Dodiku lično i mogućnost delomičnog izopštavanja Republike
Srpske, barem od strane zapadnog dela međunarodne zajednice. A na drugoj strani
ste imali situaciju u kojoj morate, po Lenjinovom principu, da idete korak
napred, a dva koraka nazad.
Šta to znači?
Vlast u Republici Srpskoj je morala da ustukne i da poništi
zakone koje je Narodna skupština Republike Srpske suvereno donela. Za deo tih
zakona glasala je ne samo vlast, nego i opozicija. To jeste diplomatski potez u
iznudici. Meni se čini da većina građana Republike Srpske ne gleda sa
simpatijama na takve poteze vlasti. Čak ni oni koji su birači SNSD-a i vladajuće
koalicije. Smatram to jednom „malom kapitulacijom“. Ali opet treba videti šta
je sada Republika Srpske na političkom okviru.
Šta je? Da li je ovim
više dobila ili izgubila?
Nije sporno da Republika Srpske u ovom trenutku ima
apsolutnu podršku Rusije i delomičnu podršku Kine koja je bitna zato što je to
drugi glas sa pravom veta u Savetu bezbednosti. Što se tiče zemalja EU u ovom
trenutku vidljiva je podrška samo Mađarske i, naravno, Izraela.
A kakav je sada odnos
SAD prema Republici Srpskoj?
Namerno sam preskočio Sjedinjene Države. Vlast Republike
Srpske se sve ovo vreme – i na prvim izborima na kojima je pobedio Tramp, potom
na drugim na kojima je izgubio, pa ponovo na ovim na kojima je Tramp opet
pobedio – ponašala kao navijač u unutrašnjopolitičkoj situaciji u Sjedinjenim
Državama. I sada smatra da na neki način to treba kapitalizovati.
Da li je način za
kapitalizaciju toga pravi?
Nisam baš siguran da jeste. Mislim da tu više ima rukopisa
lobista koje je Republika Srpska angažovala u Sjedinjenim Državama. Oni su
uradili nešto za pare koje su dobili. Da li je to maksimum koji su mogli
izvući? Mislim da nije. Ali, Dodik se vratio u centar interesovanja SAD, a bio
je potpuno izolovan i na njihovoj „crnoj listi“. Amerikanci se u prethodnom
periodu nisu baš mnogo zanimali za Bosnu i Hercegovinu.
Još nisu imenovali ambasadore u Sarajevu i u Beogradu. Sve
ove velike krize u svetu, od rata u Ukrajini do sukoba Izraela i Palestine,
završiće na kraju ili uz prisustvo Sjedinjenih Država ili za stolom za kojim će
sedeti s jedne strane Moskva, a sa druge strane Vašington. Evropske unije tu,
čini mi se, neće biti.
Možda je ohrabrenje za Republiku Srpsku i to što će ponovim
povratkom SAD na taj teren faktički manje biti prostora za mešetaranje nekih
drugih manjih sila u svetu. Tu, pre svega, mislim na Veliku Britaniju koja je
iskoristila odsustvo Amerikanca i pokušala da nameće neke standarde, ali i na
Nemce koji traže svoju šansu u BiH preko svog bivšeg ministra poljoprivrede
koji je danas visoki predstavnik.
Da li su imenovanje
Ane Trišić Babić za v.d. predsjednika Republike Srpske i povlačenje cijelog
seta zakona samo dio šireg paketa ustupaka koje Dodik mora da napravi?
Ako smem da napravim jednu vrstu paralele, rekao bih da me
sve podseća na onaj skup na Jalti 1943. godine, bar kada je reč o Bosni i
Hercegovini. Tada je upravo sredinom Bosne i Hercegovine išla jedna vrsta
neformalne podele sfere uticaja između Sovjetskog saveza i Zapada. U tom smislu
reči mene ovo što je sada na terenu podseća na to. Imamo zacementiranu jednu
vrstu mentorstva Rusije nad Republikom Srpskom, nesporno mentorstvo Turske nad
onim delom Federacije BiH gde Bošnjaci postavljaju većinu i prisutstvo
Amerikanaca u kantonima sa hrvatskom većinom.
Koji su dalje ustupci
koje Dodik mora da napravi? Ako ih, naravno, ima?
Ovo jesu dramatični ustupci, ali ako ti ustupci vode ka
izvornom Dejtonskom mirovnom sporazumu, onda to nije strašno. Mi smo zaboravili
da je Dejtonski mirovni sporazum čedo američke spoljne politike. Pokojni Ričard
Holbruk i njegovi saradnici su autori tog sporazuma. Taj sporazum je zapravo
rađen uz veliku prisustvo tadašnje Rusije. To, dakle, može da bude i dobra
stvar. E sad – ko će tumačiti taj tekst Dejtona? To ostaje da se vidi. U svakom
slučaju vidimo da to više neće tumačiti Šmit i britanski ambasador. Čini mi se
da sve ide ka tome.
Kako će Amerikanci tumačiti Dejton? Na pogodniji ili manje
pogodan način za Federaciju BiH ili za Republiku Srpsku? To je već drugo
pitanje. Mislim da Dodik smatra da je on veći prijatelj Trampu od lidera FBiH i
on igra na tu kartu. Nisam potpuno siguran da je to tačno, ali vidimo da on
insistira na tome. Te vrste ustupaka, dakle, imaju smisla. One izgledaju bolno
i izgledaju ponižavajuće za institucije Republike Srpske. Tu se otvara taj
treći i po meni najozbiljniji problem za Republiku Srpsku.
Na šta mislite?
Dodikova stranka je donela zakone koje je potom poništila.
Progutali su i tu žabu. I to je jedan u nizu primera degradacije institucija
Republike Srpske. Dodikova stranka sada učestvuje na izborima, a tvrdili su da
to nikada neće uraditi. Čak su doneli i zakon da će biti neprijatelj svako ko
izađe na izbore. Sve to je derogiranje institucija Republike Srpske. Ali moram
da postavim jedno veoma, veoma važno pitanje: šta će biti sa referendumom?
Dodik je već dva puta, koliko sam razumeo, pomerao termin referenduma: prvi put
sa 25. oktobra na 23. novembar kada se održavaju i prevremeni izbori za
predsednika Srpske, a potom sa 23. novembra na 9. januar.
Sad već nagađamo da li je odustajanje od referenduma u
paketu ustupaka koje Dodik mora da napravi. To bi bila još jedna opasna stvar,
jer je institut referenduma ustavno pravo Republike Srpske. Ukoliko i taj
institut bude obesmišljen, onda to ne bi bilo dobro za budućnost Republike
Srpske i njen pregovarački kapacitet kada ponovo na stolu bude „čitanje“ onoga
šta zapravo piše u Dejtonskom sporazumu.
Kako komentarišete
riječi Aleksandra Vulina nakon posebne sjednice parlamenta Srpske? On je ovo
ponašanje Dodikove vlasti nazvao velikim srpskim porazom. Da li je to poruka
zvaničnog Beograda?
Više bi sreće za Republiku Srpsku bilo da je Dodik malo
manje slušao Aleksandra Vučića, a zatim i tog senatora Republike Srpske Vulina
koji je Vučićeva desna ruka i to kao specijalac za odnose sa Rusijom. Prošlog
ili pretprošlog leta na dnevni red Narodne skupštine Republike Srpske uvršćena
je platforma ili deklaracija o razdruživanju za koju je Dodik rekao da je
rađena na principu onoga što su radili Slovenci 1990. godine. Bio je to predlog
za razgovor o tome šta je čija nadležnost.
A onda je usred tog dana u Banju Luku sletila Ana Brnabić.
Ne znam da li je već bila predsednica Skupštine Srbije ili ne, ali je mrtva
ladna saopštila Dodiku odluku Aleksandra Vučića da se to makne sa dnevnog reda.
Dodik je tom odlukom unizio Republiku Srpsku. A unizio je i Narodnu skupštinu
Republike Srpske.
Dodik je često prihvatao da zbog Vučića i njegovih
političkih poena na Zapadu pravi ustupke. Tamo gde je Republika Srpska zaista imala
neko pravo koje joj pripada, Vučić ga je pritiskao da odustane od toga zapravo
da bi on pokupio poneki poen kod dela tadašnjih zapadnih partnera. Da je bilo
manje toga slušanja, bilo bi i malo više sreće za Dodika lično, a bogami i za
Republiku Srpsku. Dodik suviše banalno razume poziciju vlasti Republike Srpske.
Ona mora uvek biti bliska vlastima u Srbiji, ali nikako tako da od Dodika pravi
poltrona Borisa Tadića, a zatim poltrona Aleksandra Vučića. To nije dobra
poruka za Republiku Srpsku i obesmišljava instituciju predsednika Republike
Srpske.
Očekujete li da
prijevremeni izbori za predsjednika Republike Srpske budu održani i ima li
opozicija u Republici Srpskoj ikakve šanse na tim izborima?
Ko god bude izabran od dvojice kandidata – to ništa neće promeniti.
Čak ponekad razmišljam da bi iz ugla Milorada Dodika bilo bolje da njegov
kandidat izgubi. Jer u tom slučaju on dobija opciju da zadrži Anu Trišić Babić
kao v.d. predsednika Republike Srpske. A ona je američki čovek. To je više nego
nesporno. Mislim da Amerikance ne bi puno zabolela glava ako bi Branko Blanuša
bio pobednik izbora.
Amerikanci nisu previše aplaudirali odluci Kristijana Šmita
da se Dodik izbaci iz fotelje. Ne odluci CIK-a, ne odluci Suda BiH, nego baš
Šmitovoj odluci da se Dodik izbaci iz fotelja i da se pokuša instalirati neko
drugi. Rusi će poštovati Dodikovu odluku, ma kakva ona bila. Da sam pristalica
opozicije u Republici Srpskoj, ne bih se radovao Blanušinoj pobedi. Čak mi se
čini da je malo i nefer od vodećih stranaka opozicije što su Blanušu – koji je
očigledno politički nepotrošen i ima neku vrstu stručnog autoriteta – tek tako
potrošili.
Niko od njih nije smeo da ide na „crtu“ SNSD-u i da izađe na
te izbore. Ako su već insistirali i tražili te izbore i aplaudirali Šmitu zbog
tih izbora, onda su trebali da skupe hrabrost i da idu u tu bitku. Ako pobedi
Siniša Karan, to će tek biti fantastična stvar za Dodika. To će onda biti
trovlašće Milorada Dodika: Dodik će i dalje samoga sebe titulisati kao
predsednika, Ana Trišić Babić ostaje njegov i američki izbor za vršioca
dužnosti, dok bi eventualni pobednik na „Šmitovim“ izborima takođe bio njegov
izbor Siniša Karan.
Kakva je to onda
situacija? Kakva je to politika? Može li Republika Srpska tako da funkcioniše?
Dodik će ostati lider SNSD-a i to je, kako stvari sada
stoje, najvažnija funkcija u Republici Srpskoj. Da li će se moći kandidovati za
predsjednika Vlade s te pozicije? Ne bi me uopšte iznenadilo takvo tumačenje.
Da je Dodik presuđen zbog kriminala, verovatno bi mnogi građani Srpske
reagovali drugačije. Jasno je da je ovo političko suđenje i da je to politička
presuda. Oni koji su bili arhitekte operacije uklanjanja Dodika zapravo su
radili sve suprotno onome što bi neko normalno radio u takvoj situaciji.
Prevremeni izbori su nebitni. Dodik bi iz tih izbora mogao
da izađe ojačan. On bi mogao da kaže: Ja sam i dalje predsednik, moja saradnica
je vršilac dužnosti, a moj kadar je izabran i po Šmitovim pravilima. To je
potpuno besmislena situacija. A zamislite da pobedi gospodin Blanuša? Koju bi
on operativnu vlast imao? Pomalo je neljudski to što su ga lideri opozicije
isturili u prvi plan.
Da li Šmit završava
svoj mandat visokog predstavnika u Bosni i Hercegovini i da li bi on mogao biti
posljednji visoki predstavnik u Bosni i Hercegovini?
Da li će biti poslednji visoki predstavnik zavisiće od
Trampa i Putina. Šmit nema mandat, tako da ga ne mogu ni produžiti. Situacija
je besmislena. (www.mojahercegovina.com,
portal, Trebinje, 24.10.2025)
Нема коментара:
Постави коментар