"Ne vidim ja da tu ima razloga za neki dramatičan rasplet, da Dodik kaže, e sad ćemo da otcepimo Republiku Srpsku. Nema potrebe jer on ima toliko mogućnosti po Dejtonskom sporazumu, samo da insistira na vraćanju onoga što su dejtonske nadležnosti. Jer za sve ono što je uzimano Republici Srpskoj ne postoji nikakva međunarodna verifikacija", izjavio je politički analtičar Cvijetin Milivojević.
Sa Cvijetinom Milivojevićem, političkim analitičarem, koji
vrlo dobro poznaje političku situaciju i u Srbiji, ali i u Bosni i Hercegovini,
odnosno Republici Srpskoj, razgovarali samo dan pre nego što je Centralna
izborna komisija Bosne i Hercegovine oduzela mandat predsednika Republike
Srpske Miloradu Dodiku, a na osnovu presude Suda Bosne i Hercegovine.
Milivojević je, naravno, pravilno procenio da će to u svakom slučaju da se
dogodi, tačnije da će CIK da oduzme mandat Dodiku jer je, kako kaže, "CIK
konstruisan pre nekoliko godina upravo po želji Kristijana Šmita", osobe
koja se nalazi na funkciji visokog predstavnika međunarodne zajednice za BiH,
iako njegov izbor nije potvrđen u Savetu bezbednosti Ujedinjenih nacija.
"Frapantno je, ali u CIK su, na primer, predstavnici
Srba, zapravo dvoje ljudi koji su iz dve opozicione partije. Jedna na predlog
PDP-a, a druga na predlog SDS-a. Nema predstavnika najjače stranke u Republici
Srpskoj, SNSD-a, što je paradoksalno. Sličan slučaj je i kod Hrvata, takođe,
koji nemaju svoje adekvatne predstavnike. CIK je poznat po tome što je
naknadno, dve godine nakon poslednjih parlamentarnih izbora u Bosni i
Hercegovini, za srpskog delegata u Veću naroda parlamentarne Skupštine Bosne i
Hercegovine izabrao kandidata, kako oni kažu, iz kinder jajeta, dakle iz žreba.
Izvučena je ceduljica sa imenom, pogađaš kandidata iz PDP-a, takođe po želji
Šmita. Iako je na izborima, pošto parlamenti entiteta biraju faktički delegate
u Veću naroda, drugom domu parlamentarne Skupštine Bosne i Hercegovine, bio
izabran kandidat SNSD-a. I sada je napravljena takva veštačka konstrukcija, da
na osnovu ovog prvog, isto po nalogu CIK-a i Šmita, faktički je u Veću naroda
onemogućena ona legalna većina koja je omogućavala predstavnicima Republike
Srpske da ulože veto ili da spreče donošenje svake odluke za koju smatraju da
je protiv interesa Republike Srpske i srpskog naroda. Govorim o tome šta je CIK
u tom smislu reči", kaže analitičar Cvijetin Milivojević za "Ekspres".
Koliko je uopšte CIK
legitiman?
"Nelegitiman je, a logično je da je nelegitiman ako
nemate predstavnika SNSD-a. Pa zamislite, evo sada paradoksalno, Republičku
izbornu komisiju Srbije u kojoj imate predstavnike opozicije, a nemate
predstavnika SNS-a kao najjače vladajuće stranke? Naravno, kod nas je
paradoksalno i ovo drugo što SNS ima većinu svuda, ali zamislite da nema
predstavnika uopšte SNS-a u Republičkoj izbornoj komisiji. Dakle, taj scenarijo
je moguć, da CIK oduzme mandat. To se može desiti već sutra, prekosutra. Onda u
roku od 90 dana idu vanredni izbori za predsednika Republike Srpske. To se
jednom desilo, doduše zbog smrti bivšeg predsednika Republike Srpske, Jelića,
to je bilo 2007. godine, ali tada ništa nije bilo sporno. Tada je Skupština Republike
Srpske zapravo izabrala vršioca dužnosti do kraja punog mandata, to je bio
profesor Kuzmanović. Nije se išlo na vanredne neposredne izbore. Ovaj put bi se
išlo, upravo je zato i smišljena ova caka. Na tim izborima ne može da učestvuje
Dodik, prema slovu ove presude koja postoji. Ali tu postoje, takođe, pravne
začkoljice. Na primer, sledeća instanca kojoj se odbrana Dodika može žaliti
jeste Ustavni sud Bosne i Hercegovine."
Da li ta žalba
Ustavnom sudu odlaže izvršenje?
"Mislim da ne odlaže, nemojte me držati za reč, ali
takođe je jasno šta će Ustavni sud odlučiti. Ustavni sud Bosne i Hercegovine
čine dva Hrvata, dva Bošnjaka, i dva Srbina plus troje stranaca. Po pravilu, to
su predstavnici zemalja koje smatraju da Republika Srpska ne treba ni da postoji.
Tako da je jasno šta će Ustavni sud odlučiti. A sledeća instanca je, naravno,
sud u Strazburu. Tu treba pratiti izjave Anta Nobila, hrvatskog advokata, koji
je Dodikov pravni savetnik, jedan od Dodikovih advokata u odbrani, koji kaže da
je siguran da će, recimo, u Strazburu, ta odluka biti poništena jer je reč o
političkoj odluci koja nema veze sa pravnom odlukom. Da je reč o političkoj
odluci, to se pokazalo i posle prvostepene presude. Ovo je sada bila
drugostepena, a prvostepena je doneta u februaru. I znaš da je Interpol Bosne i
Hercegovine, naravno bez većine, raspisao poternicu za Dodikom. A onda je
Međunarodna direkcija Interpola saopštila da ta poternica ne važi jer nije reč
o presudi za kriminal ili neke druge radnje, nego je reč o političkoj presudi i
zato te stvari ne važe. Interpol smatra da je reč o političkoj presudi."
Bilo je pokušaja čak
i da ga privedu, pa nije uspelo.
"Da, pokušali su u tom interregnumu. Ali kažem,
direkcija Interpola je saopštila da je reč o političkoj presudi i to ne važi.
Da su oni njega hapsili zbog neke afere, našli mu da je ukrao neke pare,
proneverio itd. pa ga onda osudili, onda bi ta poternica važila. Ali u ovom
slučaju nije važila. E sada, šta bi se desilo kada bi stvarno izbori bili
raspisani što je vrlo moguće? Videli smo da je još unapred, pre nego što su
izbori i raspisani, lider faktički u ovom trenutku najjače opozicione stranke u
Republici Srpskoj, što je PDP, gradonačelnik Banjaluke Draško Stanivuković,
saopštio da na takvim izborima PDP neće učestvovati, iako je ta stranka ljuti
neprijatelj Dodikovog SNSD-a. Ali saopštili su da bi to faktički bila
degradacija institucija Republike Srpske jer je Republika Srpska vlasna da sama
obavi izbore na svojoj teritoriji. Ona bira i člana Predsedništva Bosne i Hercegovine
na srpskoj strani i predsednika republike. Pokušava se pošto-poto da se
faktički unitarizuje izborni proces. Kao što znaš, Republika Srpska je usvojila
u protekle dve godine intenzivno dvadesetak zakona koji zapravo vraćaju dobar
deo ustavnih nadležnosti koje Republika Srpska ima po Dejtonskom sporazumu, a
koje su visoki predstavnici i pre Šmita, a pogotovo Šmit, faktički degradirali,
poništavali... Ti zakoni su na čekanju i opozicija u Republici Srpskoj je često
prozivala Dodika kako ne sme da ih potpiše i kako je kukavica itd. Jedan od tih
zakona, koji je vrlo važan za ovu priču, jeste Zakon o izborima u Republici
Srpskoj, gde je zapravo Izborna komisija Republike Srpske nadležna za
obavljanje izbora za predsednika Republike Srpske, za Skupštinu Republike
Srpske i za lokalne izbore u Republici Srpskoj. Tako su, faktički, jedna od
njenih nadležnosti izbori za predsednika republike."
Što znači da bi
eliminisao CIK iz procesa.
"Pa da, ali taj zakon nikada nije stupio na snagu. Ali
on sada može stupiti na snagu jer je usvojen na Skupštini, dovoljan je paraf
Dodika na njemu jer on kao predsednik republike potpisuje taj zakon, i on se
objavljuje u ’Službenom glasniku’ i stupa na snagu. A zašto je ovo takođe važno
i paradoksalno. Većina građana u Srbiji i ne zna zašto je suđeno Dodiku. Suđeno
je zato što je uprkos naredbi Šmita zapravo potpisao neke zakone koje je
usvojila Republika Srpska."
I objavio ih u
"Službenom glasniku".
"I objavio ih u ’Službenom glasniku’, tako je, pa je
suđeno i direktoru ’Službenog glasnika’. On je oslobođen, a Dodik nije. Što je
takođe paradoksalna situacija da, zapravo glas nekoga koji nema legitimitet,
što je Šmit, jer njegov izbor nije nikada potvrđen, evo već tri godine kako je
visoki predstavnik takozvane međunarodne zajednice, što je vrlo
nedefinisano..."
Nije potvrđeno u
Savetu bezbednosti Ujedinjenih nacija.
"Nisu glasali za njegov izbor ni Rusija ni Kina, od
stalnih članica Saveta bezbednosti. Prema tome, on sam nije visoki predstavnik.
I on sada koristi nešto drugo. Postoji jedno telo koje se zove skraćeno PIC
Savet za implementaciju dejtonskog mira, koje je savetodavni skup zemalja koje
se prijavljuju da budu u tome. To nije nikakvo telo koje je birao Savet
bezbednosti ili Generalna skupština Ujedinjenih nacija. To je savetodavno telo.
E Šmit je sada našao varijantu, pošto ga Savet bezbednosti ne tretira kao
visokog predstavnika, on se sada obraća PIC-u i traži od njega saglasnost za
svoje poteze. I to dobija, naravno, jer, osim Rusije, ostale članice Saveta za
implementaciju mira su članice NATO-a, nekoliko arapskih zemalja, Turska itd.,
koje su apsolutno za unitarnu Bosnu i Hercegovinu, protivno Dejtonskom
sporazumu, koja nema ni entitete ni konstitutivne narode. Tako da on dobija
podršku od tog PIC-a. Sve su to paradoksalne situacije. Sa druge strane, imate
predsednika Republike Srpske, koji je institucija po Dejtonskom mirovnom
sporazumu. Narodna skupština je takođe institucija po međunarodnom Dejtonskom
sporazumu. A onda predsednik ne sme da potpiše odluke koje je njegova skupština
donela jer mu, bože moj, to zabranjuje neki neidentifikovani stranac kako oni
zovu Šmita. Dakle, to su sve paradoksi ove situacije."
Šta je put ka
razrešenju?
"Ima onih koji tipuju na to da će vlast iz Beograda,
koja navodno ima ogroman uticaj na Dodika, da spusti loptu i natera Dodika se
povuče i da na tim izborima za predsednika republike kandiduje nekog svog, na
primer, Željku Cvijanović, koja je već bila predsednica Republike Srpske, a da
on faktički ostane da kormilari iz senke."
A platiće kaznu da ne
bi išao u zatvor?
"Kaznu će svakako platiti. Zato je i doneta takva kazna
jer ne bi ga mogli zatvoriti. Ovako, 36.000 maraka, to je 100 maraka za jedan
zatvorski dan. I to u Bosni i Hercegovini plaćaju kada imaš ispod godinu dana
zatvora. Platiš, ne ideš u zatvor, što je smešno. Taj zatvor se i ne pominje
kao takav. Ali ovo drugo je suština, da je njemu zabranjeno obavljanje javnih
funkcija u periodu od šest godina. Dakle, da ne može da se kandiduje sada na
predsedničkim izborima, tim koji bi bili održani. I onda oni navodno dobri
poznavaoci prilika kažu kako će njega zvanični Beograd naterati, Vučić će ga
naterati, da se on ne kandiduje, nego da zbog mira u kući ide Željka
Cvijanović... Kada bi on to uradio, ne da je to kraj njegove političke
karijere, nego je to kraj i SNSD-a. Jer, faktički, ako stranka koja pobeđuje na
izborima decenijama unazad, dozvoli sebi to, to znači da je ona spremna da ide
i na dalju vrstu kompromisa. A sledeći kompromis je ukidanje Republike Srpske.
Prema tome, ja u tu varijantu teško da mogu da poverujem."
Šta je druga
varijanta?
"Druga varijanta je da se izbori održe, da Republika
Srpska čak ne sprečava te izbore da budu održani, ali da oni propadnu jer na
njima neće učestvovati niko od onih koji glasaju za vladajuću koaliciju. Evo u
ovom konkretnom slučaju jedna opoziciona stranka, PDP, rekla je da neće
učestvovati. Tako da ti izbori ne bi imali nikakav ni legalitet ni legitimitet.
Da Republika Srpska prosto ignoriše te izbore, a istovremeno, faktički deo
zakona koji su već usvojeni stupi na snagu. Na primer, taj zakon o izborima
prema kojima bi onda bili raspisani izbori po zakonima Republike Srpske. To je
mogućnost takođe. Dakle, ne vidim ja da tu ima razloga za neki dramatičan
rasplet, da Dodik kaže, e sad ćemo da otcepimo Republiku Srpsku. Nema potrebe
jer on ima toliko mogućnosti po Dejtonskom sporazumu, samo da insistira na
vraćanju onoga što su dejtonske nadležnosti. Jer za sve ono što je uzimano
Republici Srpskoj ne postoji nikakva međunarodna verifikacija. Nisu se sastali
učesnici konferencije u Dejtonu ili Parizu na kojoj je potpisan mirovni
sporazum, nema potpisa garanta. Među garantima su i Sjedinjene Američke Države,
ali i Rusija, da se na primer ukidaju nadležnosti entiteta. To ne postoji nigde
kao takvo, prema tome, meritoran je onaj Dejtonski sporazum koji je posle
parafiran i u Parizu iz novembra 1995. godine. To, prema mom mišljenju, u ovom
trenutku izgleda kao bliže rešenje. Drugo, u ovom trenutku garant opstanka
Republike Srpske je pre svega Rusija, a potom Kina. I Dodik je svoju političku
sudbinu vezao za Rusiju. Vi ste videli kakve su izjave ruskog ambasadora.
Nesporno je da Kremlj stoji iza toga da, otprilike, njih ne to ne zanima, da je
to apsolutno protivpravno itd. Može se ići i na treće rešenje, ako ima malo
mudrosti. Jer nisu Rusija ili Kina jedine koje podržavaju u ovom trenutku
Republiku Srpsku. Imate Mađarsku iz Evropske unije, imamo Izrael takođe... To
su ozbiljni međunarodni činioci. Nisam siguran i da je sadašnja američka
administracija, za razliku od prošle, nešto suviše kivna na Republiku Srpsku.
Mislim da i tu postoji neka vrsta otopljavanja. Tu se može ići i u pravcu
nekakvog dogovora. Koliko sam ja razumeo, mandat ovom Šmitu, taj njegov
samoproglašeni mandat, ističe sledeće godine. Da se nađe nekakvo rešenje, kao
što je u ovom konkretnom slučaju nađeno rešenje koje izgleda kao trajnije
rešenje, a u stvari je međurešenje, da Dodik pristane da ode u sud u Sarajevo,
sud Bosne i Hercegovine, a da mu zauzvrat, kada se pojavi pred sudom, odmah
ukinu poternicu. Nije to dogovor koji je napravljen na nivou Dodik – Šmit ili,
ne znam, Dodik – predstavnici bošnjačke vlasti u Sarajevu, nego očigledno na
nivou nekakvih međunarodnih moćnika. Ali ispostavilo se da je to bio kratak
predah."
Koja god varijanta da
bude ili da se održe nekakvi izbori u kojima većina stranaka iz Republike
Srpske neće da učestvuje ili da bude ova druga opcija, da li će to produbiti
krizu u Bosni, ili ima šanse da se stvari nekako smire?
"Pa, ima, naravno. Mi smo završili priču na prostoru
bivše Jugoslavije kada je reč o pretnjama, mi ćemo vama ono, a oni će nama ovo.
Dakle, to je završeno. Jasno je da nema nijedne sile na prostoru bivše Jugoslavije
koja je jača od neke druge sile. Nema nijedne sile, i da postoji kao sila, koja
ima apsolutnu suverenost donošenja odluka. Dakle, tu je sada rukopis nekakvih
međunarodnih moćnika. Naravno, nikome nije u interesu da na bilo kom prostoru
bivše Jugoslavije dođe do bilo kakvih sukoba, prema tome biće nekakva vrsta
kompromisa, to je jasno."
Ako Dodik dok ne ode
sa funkcije, ako će da ode, potpiše izborni zakon i te druge zakone koji su
doneti a nisu potpisani, kakva će reakcija Šmita da bude? I kakva će biti
reakcija dela međunarodne zajednice koja stoji iza njega?
"Pa, da je postojao stav međunarodne zajednice da
Dodika treba uhapsiti, oni bi njega optužili za, na primer, neku od afera za
koje je vezivan. Ima tih afera, na primer afera vila na Dedinju, kredit itd.
Dakle, da su hteli da ga hapse, to je bilo rešenje, vrlo jednostavno. Ako si
osuđen za kriminal, važi međunarodna poternica i ne možeš da se sakriješ.
Dakle, ne bi se desilo to što se desilo. Očigledno da nije postojala ta vrsta
želje, postojala je neka druga vrsta želje, u ovom slučaju se stvar svodi na
politiku. Dakle, očigledno je da će se tražiti neka vrsta kompromisa u tome. To
je ono što stoji. Taj kompromis je činjenica, na primer, sa strane Dodika šta
će on uraditi. Pa odustaće od zakona koje je usvojila Narodna skupština
Republike Srpske. To je njegova dobra volja. Sa druge strane će se učiniti to,
aha, mi ćemo naći rešenje da prođe stvar kako prođe, bez hapšenja ili nečega
drugog. To je taj međuprostor gde se traži kompromisno rešenje. I dok vi mene
to pitate, očigledno je da to ide u tom pravcu. I to je potpuno jasna
stvar."
Znači, sve mu dođe
opet kao neki igrokaz.
"Pa, apsolutno igrokaz. Igrokaz, nažalost. Ali igrokaz
koji odgovara sad svima. Imate redovne parlamentarne izbore u Bosni i
Hercegovini koji idu oktobra 2026. godine. Svima odgovara dizanje tenzija,
pogotovo nacionalnim strankama. Sa svih strana pokazuju svojim biračima kako
brane njihove interese, a istovremeno faktički desiće se to što će se desiti.
Što se, nažalost, dešava od 1990. godine u Bosni i Hercegovini. Uvek na kraju
većina građana sve tri nacionalnosti glasa za nacionalne stranke. I bez obzira
na to što budu kivni u međuvremenu na svoje vlasti, zahvaljujući upravo ovome,
ovo je klasična predizborna priča."
Zapravo Dodiku ovo
samo diže rejting.
"Naravno. I te stranke koje su predstavnici nacionalnog
biračkog tela, one same sebi dižu rejting, dižu se iz mrtvih. Sada kada bi bili
izbori, sutra kada bi bili izbori, SNSD bi razvalio u Republici Srpskoj, kod
Bošnjaka bi pobedio SDA, a kod Hrvata, ja mislim da bi onih 98 odsto HDZ-a
skočilo na 101 odsto, u ovom trenutku. To je više nego jasno."
Bez obzira na to što
ljudi tamo nisu presrećni, recimo SNSD-om i Dodikom?
"Ali, pazi, ovo dizanje tenzija je upravo u tom smislu,
i onda svi se osećaju sigurnim, da se ja zaštitim, nacionalna stranka će me
zaštititi... I te ljude treba razumeti. Možda su malo prerano počeli, malo
prerano je počela izborna kampanja. Inače u Bosni i Hercegovini je specifična
stvar, to je valjda jedina država u okruženju gde se striktno vodi računa da
ona klasična marketinška kampanja, političkog marketinga, ne sme trajati van
izbornog vremena. A izborno vreme je samo 30 dana. I to se stvarno poštuje.
Tamo su velike kazne ako pokušaš kroz skriveni marketing da plasiraš političke
poruke. Ali, nažalost, ovo sve vreme se koristi za upravo tu priču, koja
izgleda sofisticirano. Ljudi misle da se bore da li će Dodik biti uhapšen ili
oslobođen i sačuvan. A u stvari se svi bore za pozicije pred ove izbore. Pa nije
bez veze PDP, PDP je, da kažem, probritanska stranka u Republici Srpskoj,
najjača opoziciona u ovom trenutku, odnosno Vuković kao gradonačelnik Banjaluke
rekao je da on neće izaći na te izbore, ako ih bude za 90 dana. Na te vanredne
predsedničke izbore u Republici Srpskoj. Zašto? Pa upravo zbog biračkog tela.
Jer to njegovo biračko telo to ne očekuje od njega... Tako da je on sad stavio
i ovaj nesrećni SDS u dilemu da li oni smeju da izađu na izbore."
Oni nisu baš striktni
da neće da izađu.
"Ali šta bi se desilo kada bi SDS izašao, a ne izađu
vladajuća koalicija i PDP? Onda bi SDS mogao da zatvori vrata, da ih zaključa
katancem posle tih izbora. Završio je. Na parlamentarnim izborima ovim redovnim
koji idu sledeće godine u celoj Bosni i Hercegovini oni bi pukli kao zvečka.
Dakle, očigledno je. Sve poruke koje dobijamo su te poruke. Beogradska javnost
ne kapira da se tiho dešava nešto, na primer, i u zapadnoj Hercegovini. HDZ je
profitirao, recimo, ali jednokratno, od Šmita. Na prošlim izborima on je faktički
izvršio vrstu udara na Ustav Bosne i Hercegovine, tako što je faktički
onemogućio da bilo ko može da, misli se pre svega na predstavnike bošnjačkih
stranaka u Federaciji, na neki način blokira donošenje odluka u Veću naroda
Federacije Bosne i Hercegovine. Pa izbor vlade. Recimo, prethodna vlada
Federacije Bosne i Hercegovine je potrajala maltene od pretprošlih izbora,
upravo zbog toga. Hrvati su bili zadovoljni time jer su oni sada imali dovoljan
broj poslanika, zastupnika u Veću naroda parlamenta Federacije Bosne i
Hercegovine, i nisu se mogli preglasavati. Ali im je falilo nešto drugo. Ne
mogu da onemoguće nekog drugog ko nije član HDZ-a za člana Predsedništva.
Komšić je član Predsedništva u ime Hrvata, ali oni smatraju da su pobedili
delimično itd. I sada pred ove izbore vi čujete, to su poruke koje možete
videti na svim hrvatskim portalima u zapadnoj Hercegovini, da se zapravo ide ka
tome da oni neće navodno izaći na izbore ako se ne pravi jedna vrsta pozitivne
diskriminacije izborima, da zapravo kandidat HDZ-a mora biti izabran po svaku
cenu. To je glavna priča kod njih sada. I oni sada prave tu đavolje saveze.
Prave đavolji savez prvo sa Dodikom, pa su pravili đavolji savez sa delom
stranaka koje čine bošnjačku komponentu u vlasti Bosne i Hercegovine. Pa su
pravili u jednom trenutku sa delom opozicije u Republici Srpskoj, pokušali pa
pukli itd. Pa će verovatno u sledećoj fazi sa SDA-om i tako dalje. Oni prave tu
vrstu razgovora i time cementiraju biračko telo. U hrvatskim kantonima, tamo
zapravo nemate nikakvo višestranačje. Tamo imate još jedan HDZ koji se zove HDZ
1990. i ovaj HDZ i to je to. To uzima više od 95 odsto glasova. Vi tamo imate
preslikanu sliku, hajde da kažemo, nacionalnog sastava. Izgleda paradoksalno.
Tako da ova priča sa Dodikom apsolutno ide naruku svim strankama koje plediraju
da uzmu nacionalno biračko telo. Dodik od onoga ’Đe si, lopove!’ što mu je
govorio onaj mali, jer dobar deo građana tamo smatra da je on kriminalac, opet
postaje nacionalni junak. On je sada garant opstanka Republike Srpske. Kao i
Vučić ovde. Nema Srbije bez njega. Realno gledajući, Dodikova opcija, bez
obzira na to da li se on pojavio ili neko u njegovo ime na sledećim izborima,
dobija zahvaljujući tim Šmitovim potezima. Dobija mnogo. Cementira biračko
telo. I dobija deo novog biračkog tela."
I sigurno je da Dodik
gde god da ode neće biti uhapšen.
"Pa, video si tu vrstu dogovora koji se pravi ispod
žita. Dogovor se napravi, on ode do suda Bosne i Hercegovine, a oni mu zauzvrat
povuku poternicu. Dakle, to je bilo posle one prvostepene presude. Posle
drugostepene možeš razmišljati, ali naravno ne pravi on direktno dogovor ni sa
kim u Sarajevu, Mostaru, Banjaluci i obrnuto. Nego se pravi na nekom mnogo
višem nivou, na nekom međunarodnom nivou. Da se sada malo spuste tenzije pa će
se raditi ta vrsta priče. Pa i ovo sada sa eventualnim raspisivanjem vanrednih
predsedničkih izbora je nešto tako. A ovde neki mediji misle da će on ići u
zatvor. Krivični zakon Bosne i Hercegovine kaže da se kazna od godinu dana
zatvora menja za 36.000 maraka, to je 50 evra dnevno, što je smešno. I sad
pogodi zašto je dobio baš godinu dana."
Baš zato da bi
platio.
"A sada pitanje svih pitanja, a što sud u Bosni i
Hercegovini nije sudio, što nikada nije završio ono o čemu se govori deset
godina, taj slučaj vila, kredit od, ne znam, Nove banke, Pavlović banke... To
deset godina stoji u fiokama. Ali da se ne bavimo mi sudskim presudama, ali tu
de fakto postoji sasvim sigurno dovoljno dokaza da bude osuđen ne na godinu
dana, nego..."
Možda se čeka
određeni trenutak?
"Pa ne čeka se pogodan trenutak, zato što postoji ta
vrsta dilova. Zato što bi usledilo hapšenje i sa druge i sa treće strane. Čović
je bio pre desetak godina, to ste zaboravili, u istražnom zatvoru, pa je
oslobođen. Pa dobar deo rukovodstva SDA, jeste, doduše, jedan federalni
premijer je završio u zatvoru, ali zbog vakcina, nije zbog neke druge vrste
korupcije itd. Sve se pravi na taj način."
Koliko ova situacija
sa Dodikom utiče na Srbiju i da li utiče na Srbiju?
"Utiče toliko što je ovo Vučiću dobrodošlo. Umesto da
odgovori na pitanje šta se dešava sa hapšenjem njegovih saradnika za korupciju,
on je zakazao Savet za nacionalnu bezbednost jer je mnogo zabrinut za sudbinu
Dodika na jednoj i seća se čak i Srba sa Kosova na drugoj strani. Taj savet se
navodno bavio ne strahom Vučića od daljih hapšenja njegovih saradnika, nego se
bavio Dodikom i Srbima sa Kosova. Da li neko može da poveruje u tako nešto?
Njemu je Dodik do sada koristio kao neka vrsta, hajde da kažem oružja,
argumenta u rukama kada je trebalo da dobije neki poen kod stranaca, ovih
najmoćnijih stranaca. Kao, evo niko ne može da smiri Dodika, ali ja mogu. Tako
da ja Dodika vidim u tom smislu. S tim što Dodik ima taj instinkt za
preživljavanje. On sada vezuje svoju sudbinu pre svega za Kremlj jer je shvatio
da je u nekom trenutku Vučić bio spreman da ga potpuno pusti niz vodu." (www.ekspres.net, nedeljnik “Ekspres”, Marko R. Petrović, 8.8.2025)
Нема коментара:
Постави коментар