Izraelski marketinški stručnjak Srulin Einhorn je, prema pisanju medija, bio angažovan za kreiranje kampanje koja je trebalo da ‘značajno poboljša imidž’ Aleksandra Vučića i Srbije u SAD-u i Evropi.
Srulik Einhorn, izraelski marketinški mag ili „agent haosa“,
kako ga neki nazivaju, poznat po širenju lažnih informacija i stvaranju veoma
otrovne atmosfere koja za posledicu ima polarizovano društvo, trenutno je u
Beogradu i nedostupan je izraelskim vlastima koje ga traže zbog brojnih
problema sa tamošnjim pravosuđem koje podrazumevaju potplaćivanje izraelskih
medija, otkrivanje tajnih vojnih informacija i zastrašivanje, objavila je
Balkanska istraživačka mreža Srbije (BIRN).
U tekstu, koji potpisuju srpski novinar Saša Dragojlo i
njegove kolege iz izraelskog lista Haaretz, istaknuto je da nije neobično što
se Einhorn skrasio u glavnom gradu Srbije s obzirom na to da je bio marketinški
savetnik predsednika Aleksandra Vučića, a imao je i aktivnu ulogu u
organizovanju sastanaka na najvišem nivou koji su bili važni za početak izvoza
srpske municije Izraelu preko Crne Gore.
Einhorn je, prema navodima BIRN-a, bio angažovan za
kreiranje kampanje koja je trebala da „značajno poboljša imidž predsednika
Vučića i Srbije među aktuelnom američkom administracijom, Demokratskom
partijom, medijima, ali i liberalnim svetom u SAD-u i Evropi“, i da, na
unutrašnjem planu, „očuva i ojača međunarodni imidž predsednika Vučića među
građanima Srbije te poveća nacionalnu podršku“.
‘Boljeg nemamo, ali
goreg nećemo nаći’
Naši sagovornici ističu da je Einhorn svojim propagandnim
radom pokazao da ima vrlo problematičan moralni diskurs, ali i da je novac iz
budžeta Srbije kojim mu je plaćena Vučićeva marketinška kampanja uludo
potrošen, jer kampanja nije donela nikakve rezultate.
Novinar Saša Dragojlo kaže da je Einhorn bar od 2020. godine
prisutan u Srbiji i da je radio za Vučića, a da sada više navodno ne radi za
njega. No, te tvrdnje je teško proveriti.
„Imali smo uvid u jednu od kampanja koju je radio, a koja je
pre svega bila usmerena prema Zapadu, s obzirom na situaciju u kojoj se nalazi
Srbija i šta je Vučić želeo da postigne, ali koja je bila usmerena i ka
unutrašnjoj politici, jer je međunarodna politika koju Vučić vodi dosta
značajna za određeno biračko telo koje misli da ‘boljeg nemamo, ali goreg
nećemo nаći'“, kaže Dragojlo.
Upitan da li se u toj kampanji usmerenoj ka spolja može primetiti
problematični moralni diskurs koji je Einhorn pokazao u svom ranijem radu,
Dragojlo kaže da nije bilo skandaloznih poteza, ali da se njegova
„problematična biografija“ verovatno odražava u njegovom radu za unutrašnje
potrebe, odnosno za izborne kampanje u Srbiji.
Kao primer ranijih, u najmanju ruku kontroverznih
Einhornovih poteza, Dragojlo navodi kreiranje spota „Video o burki“. U tom
spotu koji je Einhorn radio za nekadašnjeg izraelskog ministra, desničara
Avigdora Liebermana, taj političar uči od trenera krav mage, izraelske
borilačke veštine, kako da zaviri pod burku teroristkinje koja se navodno
pretvara da je muslimanka, koristeći mobilni telefon i selfie štap. Spot je
izazvao kritike zbog ismevanja žena i njihovog seksualnog ponižavanja.
Einhorn je osmislio i koncept o „kamerama na biračkim
mestima“ tokom izbora u Izraelu u aprilu 2019. godine. Tada su aktivisti
vladajuće partije Likud tajno postavljali kamere na biračkim mestima u arapskim
naseljima, navodno radi sprečavanja izbornih prevara. I taj potez je izazvao
snažne osude kao pokušaj zastrašivanja arapskih birača i podsticanje
netrpeljivosti, na osnovu neutemeljenih tvrdnji da pokušavaju da manipulišu
izbornim procesom.
„To su veoma kontroverzne stvari, a iz jednog istraživanja
koje je takođe radio Haaretz i koje se bavilo baš ličnošću Einhorna, vidi se da
je on čovek koji nema baš jasna moralna načela, da ima jak ego i da mu je bitna
moć. Njegovi zaposleni su govorili o veoma lošoj atmosferi na radnom mestu, čak
i o seksualnom zlostavljanju“, kaže Dragojlo.
Dobro poznaje svoj
posao
Za Einhorna navodi da „dobro poznaje svoj posao“ i da su
njegove marketinške kampanje, koje je u početku pre svega radio za kompanije,
imale velikog odjeka u javnosti.
„Nakon što je ušao u politiku osetio se njegov prelazak
udesno. On nema neka značajna moralna načela, veoma lako može da sklizne i može
da radi i za najekstremnije desničare u izraelskom društvu, iako je ranije bio
percipiran kao urbani, liberalni tip, di-džej, producent i organizator žurki“,
kaže Dragojlo.
Ističe i da je Einhorn imao određenu ulogu u delu posla
vezanog za prodaju srpskog oružja Izraelu.
„Einhorn nije uticao da se taj posao sklopi, jer je to mnogo
iznad njega, ali kada je došlo do potrebe za uključivanjem Crne Gore u čitav
aranžman, on je, budući da je bio savetnik i Vučiću i crnogorskom premijeru
Milojku Spajiću, služio kao poveznica da izraelske vlasti mogu u kratkom roku
da organizuju neke ključne sastanke koji su ubrzali čitav proces“, zaključuje
Dragojlo.
‘Očigledno neuspješna’
kampanja
Kada su u pitanju
dometi marketinške kampanje koju je kreirao Einhorn, a koja je trebalo da
popravi imidž Vučića i Srbije na međunarodnom planu, politikolog Cvijetin
Milivojević ocenjuje da su rezultati te kampanje „očigledno neuspešni“.
„Ta pro forme
kampanja za pospešenje imidža Srbije u svetu koja se preskupo plaća novcem iz
budžeta, nije donela apsolutno nikakav rezultat. U proteklih mesec dana dve
ozbiljne afričke države, Kenija i Sudan, priznale su nezavisnost Kosova.
Propaganda koju vodi Vučić prema inostranstvu je očigledno neuspešna, jer su na
pozitivnoj promociji Srbije više učinili studenti za 13 dana vožnje biciklima
kroz Evropsku uniju, nego Vučićeva propagandna mašinerija, računajući i
Einhorna, ali i ranijeg izraelskog savetnika Vučića – Asafa Eisina“, kaže
Milivojević.
Ističe da srpski
studenti usred Strasbourga, a pre toga usred Budimpešte, Bratislave i Mihneha
„nisu razvili zastavu nikakve neprijateljske zemlje, niti su u tim gradovima
emitovane himne neprijateljskih zemalja, nego je emitovana himna Srbije ‘Bože
pravde’ i razvijene su zastave Srbije“.
„Studenti to rade o
svom trošku, a ne na račun građana Srbije, ali ih zato u Skupštini Srbije
optužuju da su izdajnici, ustaše i strani plaćenici, umesto da Vučić klekne
pred njih i zahvali im se za ono što rade za Srbiju, jer bi pravi predsednik
Republike tako razmišljao. Od toga što njemu mogu da ponude izraelski
propagandisti, Vučić je verovatno imao koristi na izborima u Srbiji, ali je
onda to trebalo da plati partijskim parama. Kampanje koje su Einhorn i Eisin
radili nisu donele nikakav rezultat ni u jednoj važnoj zemlji na planu
pospešenja imidža Srbije ili eventualno na planu povlačenja priznanja nezavisnosti
Kosova“, naglašava Milivojević.
‘Sve je više građana
koji otvaraju oči’
Prema Milivojevićevim
rečima, desetak članova Zakona o sprečavanju korupcije upućuju na istu stvar –
da predsednik Republike ne sme da koristi moć, informacije i resurse do kojih
dolazi na osnovu toga što obavlja svoju državnu funkciju da bi time pomogao
svojoj bivšoj političkoj stranci ili novom pokretu čije se osnivanje sprema.
„Мeđutim, Vučić to
radi besprizorno i koristi moć, informacije i resurse da profitira na
unutrašnjem političkom planu. Kada bismo imali pravu Agenciju za borbu protiv
korupcije ona bi trebalo da se pozabavi time što je Einhorn radio za Vučića“,
kaže Milivojević.
Ističe i da su
potpuno zakazale i poruke iz Einhornove kampanje koje je trebalo da ubede
građane da Srbija ekonomski napreduje.
„Neki građanin može
da veruje Vučiću, da glasa za njega, ali taj građanin meri ekonomski rast na
osnovu stanja u svom džepu. Sve je više građana koji otvaraju oči, a koji su do
juče glasali za Vučića i koji svakim danom vide čudnu stvar: da ovo nije
nikakva demokratija u kojoj svi imamo jednake šanse, između ostalog i socijalne
šanse, već da je reč o klasičnoj autokratiji koja je, da stvar bude gora,
kombinovana sa plutarhijom“, upozorava Milivojević.
Ističe da je u Srbiji
„pojedinac uzurpirao sve tri grane vlasti i državne institucije, nipodaštava
Ustav i zakone, koji bi trebalo da budu deo identiteta države“.
„Oko njega je
istovremeno skup prebogatih, što je suština plutarhije. Prosečan građanin ne
oseća te Vučićeve brojke koje on crta po tabli pričajući o kreditnom i drugim
rejtinzima. Sve je kao u onoj staroj paroli: ‘Statistika naša dika, što poželiš
– sve naslika'“, zaključuje Milivojević. (www.balkans.aljazeera.net, portal,
Bojan Bednar, 22.4.2025)
Нема коментара:
Постави коментар