Miloš Vučević treba da podnese ostavku:
Dok je Novi Sad palio sveće za poginulima u nesreći na
Železničkoj stanici, predsednik Vlade Srbije Miloš Vučević nije bio uz njih,
već je otputovao u Šangaj. Na njegovoj skali prioriteta u tom trenutku bilo je
važnije da se amortizuje bes građana prema kineskim firmama koje su bile
angažovane na izvođenju radova na rekonstrukciji pomenute zgrade. Mišljenje
sagovornika Nove je da je Vučević umesto toga morao ponuditi svoju ostavku. Kao
predsednik Vlade, prvi čovek SNS i dugogodišnji gradonačelnik Novog Sada.
Za “verovali ili ne” bila je vest da u nedelju premijer
Miloš Vučević nije bio u Novom Sadu, već u Šangaju.
Šta je radio premijer u Kini dok brojimo 14 poginulih ispod
betonske nadstrešnice Železničke stanice u Novom Sadu i dok se teško
povređenima lekari bore za život?
Pravi dogovor s kineskim kompanijama oko novih ugovora.
“Danas smo potpisali Memorandum o razumevanju sa kompanijom
Mint Grup koja ima dve fabrike u Srbiji, u Loznici i Šapcu“, rekao je Vučević
obraćajući se novinarima u Šangaju.
Zatim je javnost informisao da se radi o potpuno
automatizovanoj i robotizovanoj fabrici koja radi za najveće nemačke i japanske
proizvođače automobila i da je njihova želja da dođu sa novim investicijama u
oblasti razvoja i logistike u Beograd i Inđiju.
Kao da je ikoga u Srbiji u tom trenutku za tako nešto bilo
briga.
A zatim je Vučević rekao da ne želi da učestvuje u
„histeriji“ oko kineskih kompanija posle nesreće u železničkoj stanici u Novom
Sadu.
„Ne želim da učestvujem u ovome, koliko sam stekao utisak,
da treba proterati sve kineske kompanije ili ne znam ni ja šta, bez bilo kakve
odluke, ocene ili analize, neću da budem deo te histerije, i bojim se da se
opet preko nas prelama neka šira geopolitička priča“, istakao je Vučević.
Šta to beše moralna
odgovornost
Komentarišući odluku
premijera da usred ovakvih događaja u Srbiji ode u Šangaj, politikolog Cvijetin
Milivojević kaže da je njegov lični stav da je Miloš Vučević još u petak morao
da ponudi svoju ostavku.
“Njegova moralna
obaveza je bila da podnese ostavku. Verovatno bi tu ostavku odbili i Vučić i
SNS i Skupština, ali on je to morao da uradi”, kaže Milivojević za Novu.
Ako bi s gledala
moralna stranu priče, navodi Milivojević, logično bi bilo da Miloš Vučević kao
premijer države, predsednik SNS i dugogodišnji gradonačelnik Novom Sada bude u
svom gradu, da bude uz svoje sugrađan.
“Međutim, on je
uradio nešto posve drugačije, otišao je u Šangaj ne bi li utešio naše kineske
partnere. U celoj ovoj tragediji, on je verovatno po nalogu vrhovnog emisara
Aleksandra Vučića dobio zadatak da obavi krizni PR za državu i smanji štetu u
njihovoj saradnji sa kineskim firmama”, kaže Milivojevć i zaključuje:
“Nejasno je još da li
je izvođač ovih radova na železničkoj stanici u Novom Sadu bila kineska
kompanija ili neko od podizvođača, među kojima su uglavnom naše firme bliske
SNS. Međutim prvobitni gnev ljudi bio je usmeren pre svega prema vlasti, a onda
prema Kinezima kao nosiocima posla. Iako oni ne rade samo u Srbiji, već
dobijaju velike infrastrukturne projekte u celom regionu”.
Taj bes postao je još
veći nekoliko sati nakon nesreće, kad je stigla vest da kineska kompanija ne
želi da se objave bilo koji delovi ugovora.
Nismo saglasni…
Naime, za izvođača radova na rekonstrukciji Železničke
stanice u Novom Sadu, angažovan je kineski konzorcijum CRIC&CCCC („China
Railway International Co.Ltd“ i „China Communications Construction Company
Ltd“).
Ovaj konzorcijum firmi China Railway International Company
(CRIC) i China Communications Construction Company (CCCC) bio je generalni
izvođač radova za inženjering, nabavku i izgradnju (EPC) na deonici pruge
Beograd – Stara Pazova, odgovoran za projektovanje i izgradnju pruge Beograd –
Stara Pazova.
Kako je sam konzorcijum objavio u Večernjim novostima
početkom 2023. godine, kineski izvođač radova odgovoran je i za izgradnju
projekta pruge Novi Sad – Subotica – državna granica. Projekat rekonstrukcije
Železničke stanice Beograd uradio je Saobraćajni institut CIP.
Preduzeće “Infrastruktura železnice Srbije” dva sata nakon
nesreće je saopštilo da nadstrešnica koja je pala nije bila predmet
rekonstrukcije, već da je u okviru rekonstrukcije rađena “unutrašnjost stanice,
krov i fasada iznad i ispod nadstrešnice”.
Sama obnova stanice je bila tajna jer su kineske kompanije
tako želele.
S obzirom na to da je rekonstrukcija stanice počela još u
oktobru 2021. pa da je stanica svečano otvorena u jeku predizborne kampanje u
martu 2022. te ponovo zatvorena zbog radova, Portal021 je pitao Ministarstvo
saobraćaja i JP “Infrastruktura Železnice Srbije” da im dostave ugovore i
fakture u vezi sa ovim poslom.
Umesto dokumentacije, od Ministarstva građevinarstva,
saobraćaja i infrastrukture, dobili su odgovor u kome navode da su
“kontaktirali kinesku ugovornu stranu” koja ih je obavestila da “nije saglasna
da se bilo koji podaci iz ugovora i u vezi sa ugovorom dostavljaju trećim
licima pre završetka projekta, odnosno pre dobijanja potvrde o dobro urađenom
poslu”. (portal www.nova.rs, Jelena Jelovac,
5.11.2024)
Нема коментара:
Постави коментар