„U Srbiji je danas besmisleno svako
istraživanje političkog javnog mnjenja, osim ako nemate svesnu nameru da
zapravo ne istražujete, nego kreirate javno mnjenje u nečiju korist.
Istraživanje rejtinga političkih stranaka i političara će imati smisla onog
trenutka kada građani putem najuticajnih masmedija, javnih servisa i televizija
sa nacionalnom frekvencijom, budu objektivno i pravovremeno informisani o
životu oko njih, što znači i o direktnim posledicama vlasti Srpske napredne
stranke u proteklih devet godina“.
To kaže za Danas politikolog Cvijetin Milivojević, komentarišući na taj način sukob na realiciji agencija za istraživanje javnog mnjenja IPSOS – lider SSP-a Dragan Đilas.
Đilas naime tvrdi da IPSOS za račun SNS lažira podatke, kreirajući na taj način javno mnjenje, dok iz IPSOS-a to negiraju i navode da Đilas zapravo unižava njihov rejting i sugeriše građanima da ne veruju istraživanjima javnog mnjenja.
Pre dva dana Dragan Đilas, pozivajući se na junsko istraživanje javnog mnjenja, naveo je da kada bi se izbori za Beograd održali koliko sutra, za koaliciju SNS i SPS glasalo bi 40,8 odsto ljudi, za ujedinjenu opoziciju bilo bi 39,4 odsto, dok bi se za opciju „opozicija, ali ne znam za koga“ opredelilo 9,2 procenta Beograđana.
„Tu je opozicija koju smo stavili pod znake navoda, jer njihovi glasači jesu opozicioni glasači, oni nisu za SNS, ali je pitanje da li bi ove stranke sutra ušle u vlast za SNS. To su DSS, POKS, SRS, Zavetnici, koji bi, prema istraživanju, dobili 6,8 odsto“, precizirao je Đilas u izjavi objavljenoj na portalu Direktno.rs i objasnio da su „odvojili Dveri i DJB u posebnu grupaciju koja bi prešla u Beogradu cenzus i imala 3,8 odsto“. Ali, kako je rekao, jasno je da bi kada se sve to sabere, opozicija u Beogradu imala ubedljivu prednost u odnosu na vladajuću stranku i to na izlaznost od 53 odsto.
Iz ovih podataka, ocenio je Đilas, „apsolutno je jasno“ da će, ako na beogradske izbore izađe 900.000 birača, „režim Aleksandra Vučića u Beogradu doživeti potpuni debakl“. On je, istovremeno, ukazao da se „kose sa elementarnom i zdravom logikom“ istraživanja IPSOS „kako je za vlast u Srbiji, za Vučića i SNS 60 odsto, a najveća opoziciona stranka SSP ima četiri procenta“.
„Znate da to nije istina. Kada gledate te njihove podatke, sve je drugačije“, ocenio je Đilas i podsetio da „stalno govori o tome da IPSOS lažira podatke“.
Direktor IPSOS-a Predrag Kurčubić odbacuje kao neosnovane optužbe predsednika Stranke slobode i pravde da ova agencija lažira podatke istraživanja javnog mnjenja i najavljuje da će IPSOS „zaštitu svoje reputacije i poslovanja potražiti na sudu“.
Ova agencija je, da podsetimo, nedavno objavila istraživanje po kome bi Srpska napredna stranka ubedljivo pobedila sa 59,8 odsto dobijenih glasova, dok bi Đilasov SSP dobio 4,2 odsto podrške.
Povodom
Đilasove prezentacije istraživanja javnog mnjenja o izborima u Beogradu,
Kurčubić kaže da je to istraživanje sprovela „neimenovana agencija“, dok „IPSOS
sve rezultate svojih istraživanja objavljuje pod svojim imenom“.
„Napadi koje Dragan Đilas kontinuirano sprovodi protiv IPSOS-a imaju za cilj urušavanje naše reputacije, ali i stvaranje klime u kojoj se istraživanjima javnog mnenja ne veruje ili ih uopšte nema u etru“, predočio je Kurčubić, navodeći da se Đilas stalno vraća u prošlost i pokušava da ospori kvalitet predizbornih anketa koje je IPSOS radio, a koja su po pravilu bile vrlo precizne.
Rat saopštenjima i izjavama između Đilasa i IPSOS-a, čini se, neće biti okončan samo na sudu. Đilas u izjavi za Danas najavljuje da će nastaviti da pokazuje i analizira podatke iz dosadašnjih istraživanja IPSOS-a. Kaže i da bi bilo dobro da ta agencija kaže koliko godišnje radi za SNS i koliko od toga prihoduje. Danas je pokušao ta pitanja da postavi i Marku Uljareviću iz IPSOS-a, ali on nije odgovarao ni na pozive, ni na poruke.
I Cvijetin Milivojević se pita zašto jedna tako kredibilna agencija poput IPSOS-a dozvoljava godinama unazad da njeni klijenti medijski plasiraju samo delove njihovih istraživanja i to one delove koji se koriste, ne da bi se informisala javnost, već da bi se javnost kreirala, odnosno da bi se kreiralo pronaprednjačko javno mnjenje.
„Zašto ta agencija sa velikom reputacijom konačno ne istupi i kaže to je nedopustivo, jer se time ugrožava ugled agencije. Zbog onoga što njihov glavni klijent, SNS, pušta po medijima, ispada da je to partijska agencija, a to nije dobro za njih, jer je ta agencija, barem u prošlosti, bila agencija kojoj se čak i verovalo“, ocenjuje Milivojević, dok jedan od istraživača javnog mnjenja koji je želeo da ostane anoniman, kaže da bi istraživači konačno trebalo da hrabrije podignu glas i istupe protiv kreiranja javnog mnjenja u cilju demotivisanja potencijalnih opozicionih glasača.
„Treba
razlikovati greške koje su normalne i koje se dešavaju pri istraživanju, od
tendencija i namera u objavljivanju rezultata i kreiranju javnog mnjenja.
Verujem da u slučaju IPSOS-a postoji jasan motiv i jasna tendencija da se
objavljenim istraživanjima ne vrši deskripcija javnog menjanja, već jedna
konstrukcija tog istog javnog mnjenja u cilju demontivisanja potencijalnih
opozicionih glasača. I to u kritičnim trenucima kada se formiraju koalicije,
ili kada treba odlučiti da li da se ide na izbore ili ne. Takav je bio slučaj
od pre četiri godine pred beogradske izbore kada je IPSOS ohrabrivao DS da
samostalno izađe na izbore, prikazujući da će osvojiti mnogo više i preći
cenzus. Dogodilo se obrnuto. To nažalost nije bila greška, već namera“, kaže
sagovornik Danasa.
On napominje da je i posebna priča sa rejtingom SNS-a. Prema njegovim rečima, on jeste visok, ali realno nikada nije prešao 50 odsto, a IPSOS mu daje čak oko 60 procenata podrške građana.
„I to je nešto što se ne može braniti nekom greškom. Mislim da bi sami istraživači, sama branša, trebalo da se jasnije i hrabrije izjasni u vezi sa ovakvim pojavama kreiranja, umesto istraživanja javnog mnjenja, kako se sve ne bi svelo na međusobna prepucavanja“, zaključuje sagovornik Danasa. (Danas, www.danas.rs, Mirjana R. Milenković, 14.7.2021)
To kaže za Danas politikolog Cvijetin Milivojević, komentarišući na taj način sukob na realiciji agencija za istraživanje javnog mnjenja IPSOS – lider SSP-a Dragan Đilas.
Đilas naime tvrdi da IPSOS za račun SNS lažira podatke, kreirajući na taj način javno mnjenje, dok iz IPSOS-a to negiraju i navode da Đilas zapravo unižava njihov rejting i sugeriše građanima da ne veruju istraživanjima javnog mnjenja.
Pre dva dana Dragan Đilas, pozivajući se na junsko istraživanje javnog mnjenja, naveo je da kada bi se izbori za Beograd održali koliko sutra, za koaliciju SNS i SPS glasalo bi 40,8 odsto ljudi, za ujedinjenu opoziciju bilo bi 39,4 odsto, dok bi se za opciju „opozicija, ali ne znam za koga“ opredelilo 9,2 procenta Beograđana.
„Tu je opozicija koju smo stavili pod znake navoda, jer njihovi glasači jesu opozicioni glasači, oni nisu za SNS, ali je pitanje da li bi ove stranke sutra ušle u vlast za SNS. To su DSS, POKS, SRS, Zavetnici, koji bi, prema istraživanju, dobili 6,8 odsto“, precizirao je Đilas u izjavi objavljenoj na portalu Direktno.rs i objasnio da su „odvojili Dveri i DJB u posebnu grupaciju koja bi prešla u Beogradu cenzus i imala 3,8 odsto“. Ali, kako je rekao, jasno je da bi kada se sve to sabere, opozicija u Beogradu imala ubedljivu prednost u odnosu na vladajuću stranku i to na izlaznost od 53 odsto.
Iz ovih podataka, ocenio je Đilas, „apsolutno je jasno“ da će, ako na beogradske izbore izađe 900.000 birača, „režim Aleksandra Vučića u Beogradu doživeti potpuni debakl“. On je, istovremeno, ukazao da se „kose sa elementarnom i zdravom logikom“ istraživanja IPSOS „kako je za vlast u Srbiji, za Vučića i SNS 60 odsto, a najveća opoziciona stranka SSP ima četiri procenta“.
„Znate da to nije istina. Kada gledate te njihove podatke, sve je drugačije“, ocenio je Đilas i podsetio da „stalno govori o tome da IPSOS lažira podatke“.
Direktor IPSOS-a Predrag Kurčubić odbacuje kao neosnovane optužbe predsednika Stranke slobode i pravde da ova agencija lažira podatke istraživanja javnog mnjenja i najavljuje da će IPSOS „zaštitu svoje reputacije i poslovanja potražiti na sudu“.
Ova agencija je, da podsetimo, nedavno objavila istraživanje po kome bi Srpska napredna stranka ubedljivo pobedila sa 59,8 odsto dobijenih glasova, dok bi Đilasov SSP dobio 4,2 odsto podrške.
„Napadi koje Dragan Đilas kontinuirano sprovodi protiv IPSOS-a imaju za cilj urušavanje naše reputacije, ali i stvaranje klime u kojoj se istraživanjima javnog mnenja ne veruje ili ih uopšte nema u etru“, predočio je Kurčubić, navodeći da se Đilas stalno vraća u prošlost i pokušava da ospori kvalitet predizbornih anketa koje je IPSOS radio, a koja su po pravilu bile vrlo precizne.
Rat saopštenjima i izjavama između Đilasa i IPSOS-a, čini se, neće biti okončan samo na sudu. Đilas u izjavi za Danas najavljuje da će nastaviti da pokazuje i analizira podatke iz dosadašnjih istraživanja IPSOS-a. Kaže i da bi bilo dobro da ta agencija kaže koliko godišnje radi za SNS i koliko od toga prihoduje. Danas je pokušao ta pitanja da postavi i Marku Uljareviću iz IPSOS-a, ali on nije odgovarao ni na pozive, ni na poruke.
I Cvijetin Milivojević se pita zašto jedna tako kredibilna agencija poput IPSOS-a dozvoljava godinama unazad da njeni klijenti medijski plasiraju samo delove njihovih istraživanja i to one delove koji se koriste, ne da bi se informisala javnost, već da bi se javnost kreirala, odnosno da bi se kreiralo pronaprednjačko javno mnjenje.
„Zašto ta agencija sa velikom reputacijom konačno ne istupi i kaže to je nedopustivo, jer se time ugrožava ugled agencije. Zbog onoga što njihov glavni klijent, SNS, pušta po medijima, ispada da je to partijska agencija, a to nije dobro za njih, jer je ta agencija, barem u prošlosti, bila agencija kojoj se čak i verovalo“, ocenjuje Milivojević, dok jedan od istraživača javnog mnjenja koji je želeo da ostane anoniman, kaže da bi istraživači konačno trebalo da hrabrije podignu glas i istupe protiv kreiranja javnog mnjenja u cilju demotivisanja potencijalnih opozicionih glasača.
On napominje da je i posebna priča sa rejtingom SNS-a. Prema njegovim rečima, on jeste visok, ali realno nikada nije prešao 50 odsto, a IPSOS mu daje čak oko 60 procenata podrške građana.
„I to je nešto što se ne može braniti nekom greškom. Mislim da bi sami istraživači, sama branša, trebalo da se jasnije i hrabrije izjasni u vezi sa ovakvim pojavama kreiranja, umesto istraživanja javnog mnjenja, kako se sve ne bi svelo na međusobna prepucavanja“, zaključuje sagovornik Danasa. (Danas, www.danas.rs, Mirjana R. Milenković, 14.7.2021)
Нема коментара:
Постави коментар