Nijedna izborna lista koja učestvuje na republičkim izborima
21. juna u kampanji ne predstavlja predizborni program na osnovu kojeg bi
birači mogli da se opredele za koga će da glasaju, ocenjuju analitičari koji
prate izborni proces.
Politički analitičar
Cvijetin Milivojević kaže za agenciju Beta da građanin ne može svog političkog
favorita da "uhvati ni za glavu ni za rep", jer mu on faktički nije
ništa ni obećao.
"Sva obećanja su
na nivou predizbornih spotova i slogana. Ako sutra glasač pita političara:
'Čekaj bre, ti si juče obećao', ovaj može da kaže da nije. Pa kako?! Jel piše
negde u programu? Pa ne piše, čuo si moj propagadni spot. Mene zabrinjava to
što onaj ko će biti vlast i posle ovih izbora ne želi da odgovori ni na jedno
važno pitanje", kazao je Milivojević.
Na zvaničnim veb
sajtovima političkih stranaka i pokreta nema istaknutih predizbornih programa
sa predlozima rešenja za bilo koji problem sa kojim se suočavaju država Srbija
i njeni građani.
Predizborna kampanja
se uglavnom zasniva na sloganima, spotovima, nemerljivim obećanjima, kritikama
i uvredama političkih oponenata.
Na osnovu političkih
fraza i populističkih obećanja političara, građani ne mogu da saznaju kakav
pristup će partije koje budu u parlamentu imati kada je u pitanju rešavanje
kosovsko-metohijskog problema, suzbijanje korupcije i kriminala, povećanje
životnog standarda, gušenje slobode medija...
Politikolog Boban Stojanović ocenjuje za agenciju Beta da je
izborna ponuda jako siromašna i da su ovo najbesmisleniji izbori od 1990.
godine.
"Stranke, uglavnom, ne nude konkretne stvari. Nemamo
izborne ni političke programe koji su razvijeni i sa kojima mogu da izađu pred
građane i onda se oni opredeljuju za opšte poruke. Problem je i što te tražnje
nema ni sa strane birača", kaže Stojanović.
"Ovde se sve partije zalažu za 'Bolji život' i 'Srećne
ljude'. Jedini program gotovo svih stranaka u Srbiji je da ljudima ponude
bukvalno te nazive kultnih serija - 'imaćete bolji život i bićete srećni ljudi'
i tu se priča o programima i programskoj ponudi završava", kaže
Stojanović.
On ističe da su ljudi u Srbiji dominantno liderski
opredeljeni, odnosno da glasaju za lidere i traže lidere.
"Kod nas se izbor birača svodi na to da li ćemo da damo
poverenje nekakvom lideru koji najpametnije zvuči ili za koga smatraju da je
najmanje uprljan i ukaljan. Vi praktično nemate nikakvu diskusiju ni o kakvim
važnim pitanjima, ni o kakvim politikama, ni sa ekonomsko-socijalne strane ni
sa kulturološke ili identitenske prirode. Nestali su čak i Kosovo i Evropska
unija iz javne diskusije", navodi Stojanović.
Politički analitičar
Cvijetin Milivojević kaže za agenciju Beta da je Srpska napredna stranka 2012.
godine došla na vlast, a da nije imala ni formalno svoj stranački program.
"Hoću da kažem
da je u Srbiji uobičajno da se političke stranke pojavljuju na izborima i bez
ideologije i bez stranačkih programa, a neke čak i pobeđuju na izborima bez
svega toga. SNS na izborma 2012, 2014, 2016. pa i na predsedničkim 2017. godine
nije odgovarala ni na najvažnija aktuelna pitanja koja se tiču državog
identiteta Srbije. Njeni kandidati za predsednika, prvo Toma Nikolić, potom
Vučić su pobeđivali na izborima, a da nikada nisu rekli šta je ideja za Kosovo,
da li je za njih ono što piše u Ustavu Srbije, nešto između ili nešto treće što
taje pred građanima", rekao je on.
On navodi da je bilo
još tema koje oni ne samo da nisu imali u programu, nego se nisu o njima ni
izjašnjavali ili su čak išli u suprotnom pravcu.
"Recimo tema
penzioneri. Vučić je i kad je bio potpredsednik vlade, a potom i premijer
govorio da su penzioneri poslednji od kojih će u cilju 'spasavanja od bankrota'
posegnuti za smanjivanjem njihovih penzija. A već nekoliko meseci posle toga
prvo što je učinio je bilo da smanji penzije", podseća Milivojević.
Na pitanje na osnovu
čega se građani opredeljuju za koga će da glasaju, kad već ne postoje
predizborni programi, Milivojević kaže da "većina građana glasa za
privid".
"Građani glasaju
za stereotip koji je brutalnom političkom propagandom SNS nametnut kao
bespogovorna istina. Građani veruju da je Vučić garant opstanka Kosova u
Srbiji, da će nas Vučić najbrže uvesti u EU, da nikad nećemo ući u NATO... Oni
veruju da će jedino pod Vučićem imati sigurne penzije", objašnjava
Milivojević.
On je dodao da je
osnova Vučićevog opstanka dnevna brutalna i politička propagnda koja se vodi
van izbornih kampanja.
I većina opozicionih
stranaka koje su odlučile da izađu na predstojeće izbore nisu istakle na uvid
biračima svoje predizborne programe. Neke od njih čak nemaju ni veb sajtove.
"Opozicione
stranke koje izlaze na izbore ni ne sanjaju da dođu na vlast. One izlaze na
izbore sa nekom nadom u podsvesti da bi eto možda mogli da prebace cenzus, ali
bez uverenja da će se ona stvarno i ostvariti", kaže Milivojević.
On naglašava da se
predizborna obećanja ne mogu nazvati programom.
"Ogromna većina
lista nema nikakav program. Kad registruješ političku stranku moraš da prijaviš
i program i statut, međutim mnoge političke opcije se legitimišu kao stranke, a
u stvari su registrovane kao nevladine organizacije sa tri osnivača. Na primer,
Pokret slobodnih građana i Dosta je bilo su nevladine organizacije",
istakao je Milivojević. (Beta, www.beta.rs,
Нема коментара:
Постави коментар