Pevačica Marija drži
pištolj i sa plakata pominje ubistvo
"Ovakva vrsta javnog manifestovanja takve poruke podleže nekim drugim zakonima i možda ima mesta da se primeni neki član krivičnog zakonika"
Veliki deo Beograda ovih da oblepljen je plakatima na kojima je pevačica Marija Lukić sa pištoljem u ruci i porukom "Hoću da te ubijem", uz fotografije krvi.
Poruka koja je ispisana na posteru je, zapravo, naziv njene pesme, ali ovaj marketinški trik nije se dopao mnogim korisnicima društvenih mreža koji su ga osudili, smatrajući da je u pitanju loš način za promociju jer šalje opasnu poruku.
Da se radi o osetljivom materijalu, govori i činjenica da joj je spot za pesmu najpre bio uklonjen sa svih onlajn platformi, kako zbog scena eksplicintnog nasilja, tako i zbog vernog prikaza ubistva.
Sociolog Ratko Božović za 24sedam objašnjava da je za ovakve reklame društvo samo krivo jer prihvata nasilje kao nešto svakodnevno i obično.
- Mi nepravilno govorimo o nasilju koje se uspostavlja u svakodnevnom životu, a zaboravljamo da mi to nasilje indukujemo. Učimo ljude koji su u dilemama, kad su u pitanju vrednosti, da se priklone tom nasilju. Dovoljno je da pogledate rijaliti programe koji se emituju na nacionalnim televizijama, gde se od jutra do sutra prikazuje samo nasilje. To nasilje je ozvaničeno i gleda ga milion ljudi, i onda to postaje dokaz da je nasilje dozvoljeno i odobreno, pa čak i poželjno - kaže Božović i dodaje:
- Zato ove reklame i takve marketinške varijante, koje su po mom mišljenju i krajnje riskantne, čine svoje. Ambijent je stvoren tako da te stvari prolaze u našem društvu i da to može vršiti uticaj.
Sociolog objašnjava i da je stvar definitivno izmakla kontroli.
- Gubimo kontrolu i to je sve posledica jedne nevolje - tranzicione promene. Jedan sistem je srušen, a drugi nije uspostavljen, tradicionalno je srušeno, a moderno nije uspostavljeno. Tako da mi nemamo alternativu da se borimo za nju, već samo prihvatamo nasilje i edukaciju o nasilju kao nešto što je svakodnevno i obično, a to znači da je već prihvaćemo.
Kao društvo prihvatamo ono što nam se servira i ne bunimo se, tako i dajemo za pravo da marketing određuje šta nam je društveno neprihvatljivo, a šta ne. Međutim, marketinški stručnjak Cvijetin Milivojević za naš portal kaže da je cilj marketinga profit, a propagande manipulacija. A propaganda ne bira sredstva da bi se došlo do cilja, i to je ono sa čime se ovde susrećemo.
- Ovde nije reč o
marketingu, takva vrsta "poziva na nasilje" je nešto što se u oblasti
te manipulativne javne komunikacije pre naziva klasičnom propagandom, jer cilj
marketinga je pre svega stvaranje profita. Ali je marketing i zakonski omeđen i
poštuje ono što zakoni koji uređuju tu sferu dozvoljavaju - kaže Milivojević i
dodaje:
- Zato je propaganda jedina veština u kojoj je dozvoljeno sve, pa i laž. Laž je ono što njome dominira. Pod laž spada sve, čak i poruke koje bi trebalo da se zakonski sankcionišu kao što je ova poruka kojom se promoviše određeni estradni umetnik. Ovakva vrsta javnog manifestovanja takve poruke podleže nekih drugim zakonima koji ne uređuju medije, nego možda ima mesta da se primeni neki član krivičnog zakonika ili neki drugi zakon.
Milivojević kaže da je baš zbog te propagande ova poruka primećena, a samim tim i umetnica koja je šalje kroz svoju pesmu.
- Ako govorimo o samoj poruci koja se šalje putem ovih plakata, ona apsolutno skreće pažnju. Poznato je da u svim oblicima i marketinga i PR-a, pa i propagande, suština je da budete primećeni. Pevačica čiji je to marketing je u tome uspela, primećujemo je i njen prvi cilj je ostvaren.
Ima li u ovoj propagandi elemenata krivičnog dela?
- Nema elemenata krivičnog dela jer ne postoji pasivni subjekt, odnosno nema lica kome je upućena direktna ili indirektna pretnja, i onda tu nema nikakvih elemenata što se pravosuđa tiče. Da je pretnja stvarna i ozbiljna, to bi onda bilo krivično delo ugrožavanja sigurnosti - kaže advokat Luka Labus za 24sedam. (www.24sedam.rs, Dijana Antonijević, 21.4.2022)
"Ovakva vrsta javnog manifestovanja takve poruke podleže nekim drugim zakonima i možda ima mesta da se primeni neki član krivičnog zakonika"
Veliki deo Beograda ovih da oblepljen je plakatima na kojima je pevačica Marija Lukić sa pištoljem u ruci i porukom "Hoću da te ubijem", uz fotografije krvi.
Poruka koja je ispisana na posteru je, zapravo, naziv njene pesme, ali ovaj marketinški trik nije se dopao mnogim korisnicima društvenih mreža koji su ga osudili, smatrajući da je u pitanju loš način za promociju jer šalje opasnu poruku.
Da se radi o osetljivom materijalu, govori i činjenica da joj je spot za pesmu najpre bio uklonjen sa svih onlajn platformi, kako zbog scena eksplicintnog nasilja, tako i zbog vernog prikaza ubistva.
Sociolog Ratko Božović za 24sedam objašnjava da je za ovakve reklame društvo samo krivo jer prihvata nasilje kao nešto svakodnevno i obično.
- Mi nepravilno govorimo o nasilju koje se uspostavlja u svakodnevnom životu, a zaboravljamo da mi to nasilje indukujemo. Učimo ljude koji su u dilemama, kad su u pitanju vrednosti, da se priklone tom nasilju. Dovoljno je da pogledate rijaliti programe koji se emituju na nacionalnim televizijama, gde se od jutra do sutra prikazuje samo nasilje. To nasilje je ozvaničeno i gleda ga milion ljudi, i onda to postaje dokaz da je nasilje dozvoljeno i odobreno, pa čak i poželjno - kaže Božović i dodaje:
- Zato ove reklame i takve marketinške varijante, koje su po mom mišljenju i krajnje riskantne, čine svoje. Ambijent je stvoren tako da te stvari prolaze u našem društvu i da to može vršiti uticaj.
Sociolog objašnjava i da je stvar definitivno izmakla kontroli.
- Gubimo kontrolu i to je sve posledica jedne nevolje - tranzicione promene. Jedan sistem je srušen, a drugi nije uspostavljen, tradicionalno je srušeno, a moderno nije uspostavljeno. Tako da mi nemamo alternativu da se borimo za nju, već samo prihvatamo nasilje i edukaciju o nasilju kao nešto što je svakodnevno i obično, a to znači da je već prihvaćemo.
Kao društvo prihvatamo ono što nam se servira i ne bunimo se, tako i dajemo za pravo da marketing određuje šta nam je društveno neprihvatljivo, a šta ne. Međutim, marketinški stručnjak Cvijetin Milivojević za naš portal kaže da je cilj marketinga profit, a propagande manipulacija. A propaganda ne bira sredstva da bi se došlo do cilja, i to je ono sa čime se ovde susrećemo.
- Zato je propaganda jedina veština u kojoj je dozvoljeno sve, pa i laž. Laž je ono što njome dominira. Pod laž spada sve, čak i poruke koje bi trebalo da se zakonski sankcionišu kao što je ova poruka kojom se promoviše određeni estradni umetnik. Ovakva vrsta javnog manifestovanja takve poruke podleže nekih drugim zakonima koji ne uređuju medije, nego možda ima mesta da se primeni neki član krivičnog zakonika ili neki drugi zakon.
Milivojević kaže da je baš zbog te propagande ova poruka primećena, a samim tim i umetnica koja je šalje kroz svoju pesmu.
- Ako govorimo o samoj poruci koja se šalje putem ovih plakata, ona apsolutno skreće pažnju. Poznato je da u svim oblicima i marketinga i PR-a, pa i propagande, suština je da budete primećeni. Pevačica čiji je to marketing je u tome uspela, primećujemo je i njen prvi cilj je ostvaren.
Ima li u ovoj propagandi elemenata krivičnog dela?
- Nema elemenata krivičnog dela jer ne postoji pasivni subjekt, odnosno nema lica kome je upućena direktna ili indirektna pretnja, i onda tu nema nikakvih elemenata što se pravosuđa tiče. Da je pretnja stvarna i ozbiljna, to bi onda bilo krivično delo ugrožavanja sigurnosti - kaže advokat Luka Labus za 24sedam. (www.24sedam.rs, Dijana Antonijević, 21.4.2022)
Нема коментара:
Постави коментар