Dok Rusija i Kina pucaju iz svih propagandnih oružja, Evropska unija skrštenih ruku gubi PR bitku u Srbiji - posebno među mladima!
Zagovara veličanstvenu ideju demokratije, mira i
prosperiteta iza koje stoji moćna ekonomska mašinerija. Svi bi da žive u njoj,
čak i njeni deklarisani protivnici! Ima sva moguća čuda komunikacije na
raspolaganju, a opet u igri propagandne moći i širenja uticaja gubi od Rusije i
Kine. Pogodili ste iz prve - Evropska unija!
I ne samo da gubi, već kao da skrštenih ruku posmatra PR bitku u kojoj najmoćniji autokratski režimi neometano šire svoj uticaj i svoju viziju novog svetskog poretka. To se možda najbolje vidi upravo na primeru Srbije, gde Moskva i Peking propagandom udaraju na srce i dušu običnog čoveka, dok EU, zapravo, ne zna gde udara.
Posledica je bezbroj, posebno po mlađe generacije:
Evropska unija je Srbiji najveći investitor, trgovinski partner i donator, ali većina građana Srbije misli da nam većina pomoći dolazi iz "bratskih" Kine i Rusije.
Čak 41 odsto mladih u Srbiji ima negativnu reakciju na sam pomen EU, a pozitivnu svega 18 odsto, pokazuju istraživanja.
Čak 45 odsto mladih se protivi ulasku Srbije u EU, dok ga podržava svega 30 odsto.
Ovakva situacija je eskalirala tokom pandemija koronavirusa, kada je posebno Kina pametnom vakcina-diplomatijom stekla novi uticaj i meku moć širom sveta, pa i u Srbiji, gde je "Sinofarmovu" vakcinu primilo oko milion građana.
S druge strane, EU dozovljava da se odnos Unije i Srbije u propagandnom smislu svede na negativan kontekst stalnih uslovljavanja, pritisaka, premišljanja i neodlučnosti. Da, uslovi jesu neophodni u pristupnom procesu, ali da li je to promotivna poruka koju može da svari prosečan građanin Srbije?
Drugim rečima, da li biste radije kupili sreću, uživanje, porodičnu radost, Božićna veselja... kako nam se "koka-kola" godinama pametno reklamira, ili "osvežavajuće bezalkoholno piće prirodne arome, uključujući i kofein", kako zaista piše na svakoj flašici ili konzervi ovog gaziranog pića?
I tu dolazimo do pitanja iz naslova, izrečenog žargonom mladih u Srbiji: zašto Evropska unija toliko smara? Zašto se Brisel služi suvoparnim, birokratskim, staromodnim kampanjama i tako praktično radi u korist i svoje i naše štete?
Užasno dosadno, jalovo i "odrađeno"
Praktičan primer za situaciju dao je Robert Čoban, izdavač brojnih magazina u Srbiji, koji je primetio je da je projekat "Mapping", to jest prikazivanje interaktivne mape projekata koje finansira EU, a kojim je EU slavila Dan Evrope, u Novom Sadu gledala šačica ljudi.
- Sasvim je sigurno da u ovom momentu ne postoji veća ideja i sjajniji skup zemalja sa lošijim PR-om, nego što je to slučaj sa Evropskom unijom u Srbiji. Večeras je na Trgu slobode u Novom Sadu njihov "maping" gledalo jedva desetak građana. Veče je bilo lepo i toplo, bašte pune, puna čak i sala u SNP na BDP predstavi "Živo meso", narod željan događaja, ali ovo što je EU imala da "ponudi" kao da nije zanimalo nikog. Tokom dana su se neki aktivisti u EU majicama muvali po centru nosili neke daske, premeštali nekakvu izložbu... - napisao je Čoban.
Čoban je ocenio da je sve bilo "užasno dosadno, jalovo i odrađeno".
- I to nakon verovatno najgore godine u istoriji EU, kada je bilo više nego ikad povoda da "zablista" i pokaže da nije onakva kakvu je doživljavamo zbog potpunog odsustva solidarnosti u pandemiji i totalnog nesnalaženja u procesu vakcinacije - napisao je Čoban na Tviteru.
Zašto je to tako? Zašto EU ne uspeva, ili čak i pokazuje da joj nije ni bitno da uspe?
EU mora da se spusti među narod
Cvijetin Milivojević, stručnjak za odnose sa javnošću, smatra da bi EU umesto projekata koji privlače šačicu ljudi trebalo da nađe način da se spusti među ljude i na prijemčiv način proklamuje one vrednosti za koje se zalaže.
- EU mora da se spusti među narod i sve moćne sile su našle način da to urade. Kina je prepoznala vakcinaciju i Bor kao nešto što je bitno Srbima; Rusija se koristi idejom prijateljstva koja je kod nas romantizovana, pa i vakcinom. Reagovali su i kad je bila britanska deklaracija o Srebrenici, a EU nikako ne uspeva da u narod usadi pozitivnu sliku o sebi. Ako to želi, nije dovoljno samo ulaganje i investiranje, neophodno je jasno proklamovanje nečega što postoji kao vrednost unutar EU - kaže Milivojević.
Jedan od važnih načina da EU dopre do Srba je slanje jasne poruke oko Kosova, smatra Milivojević.
- Sve zemlje članice EU su ušle u EU neokrnjenog suvereniteta. Samo za Srbiju to ne važi, a kada građani čuju tu poruku da "EU nije priznala Kosovo", mislim da bi se i odnos prema EU promenio. Jer, EU nije priznala Kosovo, a ide se dotle da neke zemlje priznaju nezavisnost Prištine kao stav EU, iako on ne postoji. Uporno stiže taj eho - kaže Milivojević.
Građani svih zemalja su tako španovani, napominje Milivojević, i svima je važna celovitost zemlje.
- O tome govori i činjenica da u EU postoji teritorija nad kojom vlada trojni suverenitet. Pa, EU se u doba pandemije vratila granicama i zato ne mogu nonšalantno da se ponašaju prema onome što Srbija brani kao 17 odsto svoje teritorije - kaže Milivojević.
U svemu tome, EU treba da se okrene i novim kanalima komunikacije.
- To su društvene mreže i drugi kanali. Mora da se objasni šta je EU, ali tako da poruke budu edukativne, informativne, da se jasno kaže da nam žele dobro, da se u zemljama EU bolje živi nego u zemljama koje nisu u EU, ali da to ne znači odricanje od naše tradicije. Mora da stvori neka vrsta gladi za ulaskom u EU. Jer, ako poruka ne uspeva da dopre do građana, nije krivica samo do građana Srbije, već i do vas u EU - zaključuje Milivojević.
Evropo, pravac na "Tik-tok" i "Instagram"
Borislav Miljanović, stručnjak za komunikacije, kaže za "Blic" da se Evropa ponaša kao plemić zarobljen u svom vremenu i prostoru, dok se oko njega svet neumoljivo menja.
- Rusija i Kina napadaju sa svih strana, a Evropa se drži okoštalih procedura i gubi bitku za popularnošću. I u komunikaciji je spora, drži se procedura od pre 30 godina i to se onda u praksi i vidi. Ne mogu pravila koja su važila osamdesetih godina da važe i sada, moraju institucije i zemlje da se menjaju, da budu prisutne, odmah i sada. EU ne može da se zadovoljava reklamom na TV-u koja će se vrteti neko vreme, koja će biti skupo plaćena, ali neće izazvati dovoljan efekat - kaže Miljanović.
Umesto toga, EU mora da se okrene mladima i snažno prigrli moderna sredstva komunikacije, poput "Tik-toka" i "Instagrama".
- Ideja EU mora da se promoviše među mladima. Trebalo bi da jure generaciju od 15 do 18 godina, pošto su one od 18 do 25 već ispustili iz ruku. To znači da mora da bude neprestano prisutna na kanalima na kojima su mladi stalno, a ne da se obraćaju generaciji 45 plus - kaže Miljanović. (Blic, www.blic.rs, Danijela Luković , 13.5.2021)
I ne samo da gubi, već kao da skrštenih ruku posmatra PR bitku u kojoj najmoćniji autokratski režimi neometano šire svoj uticaj i svoju viziju novog svetskog poretka. To se možda najbolje vidi upravo na primeru Srbije, gde Moskva i Peking propagandom udaraju na srce i dušu običnog čoveka, dok EU, zapravo, ne zna gde udara.
Posledica je bezbroj, posebno po mlađe generacije:
Evropska unija je Srbiji najveći investitor, trgovinski partner i donator, ali većina građana Srbije misli da nam većina pomoći dolazi iz "bratskih" Kine i Rusije.
Čak 41 odsto mladih u Srbiji ima negativnu reakciju na sam pomen EU, a pozitivnu svega 18 odsto, pokazuju istraživanja.
Čak 45 odsto mladih se protivi ulasku Srbije u EU, dok ga podržava svega 30 odsto.
Ovakva situacija je eskalirala tokom pandemija koronavirusa, kada je posebno Kina pametnom vakcina-diplomatijom stekla novi uticaj i meku moć širom sveta, pa i u Srbiji, gde je "Sinofarmovu" vakcinu primilo oko milion građana.
S druge strane, EU dozovljava da se odnos Unije i Srbije u propagandnom smislu svede na negativan kontekst stalnih uslovljavanja, pritisaka, premišljanja i neodlučnosti. Da, uslovi jesu neophodni u pristupnom procesu, ali da li je to promotivna poruka koju može da svari prosečan građanin Srbije?
Drugim rečima, da li biste radije kupili sreću, uživanje, porodičnu radost, Božićna veselja... kako nam se "koka-kola" godinama pametno reklamira, ili "osvežavajuće bezalkoholno piće prirodne arome, uključujući i kofein", kako zaista piše na svakoj flašici ili konzervi ovog gaziranog pića?
I tu dolazimo do pitanja iz naslova, izrečenog žargonom mladih u Srbiji: zašto Evropska unija toliko smara? Zašto se Brisel služi suvoparnim, birokratskim, staromodnim kampanjama i tako praktično radi u korist i svoje i naše štete?
Užasno dosadno, jalovo i "odrađeno"
Praktičan primer za situaciju dao je Robert Čoban, izdavač brojnih magazina u Srbiji, koji je primetio je da je projekat "Mapping", to jest prikazivanje interaktivne mape projekata koje finansira EU, a kojim je EU slavila Dan Evrope, u Novom Sadu gledala šačica ljudi.
- Sasvim je sigurno da u ovom momentu ne postoji veća ideja i sjajniji skup zemalja sa lošijim PR-om, nego što je to slučaj sa Evropskom unijom u Srbiji. Večeras je na Trgu slobode u Novom Sadu njihov "maping" gledalo jedva desetak građana. Veče je bilo lepo i toplo, bašte pune, puna čak i sala u SNP na BDP predstavi "Živo meso", narod željan događaja, ali ovo što je EU imala da "ponudi" kao da nije zanimalo nikog. Tokom dana su se neki aktivisti u EU majicama muvali po centru nosili neke daske, premeštali nekakvu izložbu... - napisao je Čoban.
Čoban je ocenio da je sve bilo "užasno dosadno, jalovo i odrađeno".
- I to nakon verovatno najgore godine u istoriji EU, kada je bilo više nego ikad povoda da "zablista" i pokaže da nije onakva kakvu je doživljavamo zbog potpunog odsustva solidarnosti u pandemiji i totalnog nesnalaženja u procesu vakcinacije - napisao je Čoban na Tviteru.
Zašto je to tako? Zašto EU ne uspeva, ili čak i pokazuje da joj nije ni bitno da uspe?
EU mora da se spusti među narod
Cvijetin Milivojević, stručnjak za odnose sa javnošću, smatra da bi EU umesto projekata koji privlače šačicu ljudi trebalo da nađe način da se spusti među ljude i na prijemčiv način proklamuje one vrednosti za koje se zalaže.
- EU mora da se spusti među narod i sve moćne sile su našle način da to urade. Kina je prepoznala vakcinaciju i Bor kao nešto što je bitno Srbima; Rusija se koristi idejom prijateljstva koja je kod nas romantizovana, pa i vakcinom. Reagovali su i kad je bila britanska deklaracija o Srebrenici, a EU nikako ne uspeva da u narod usadi pozitivnu sliku o sebi. Ako to želi, nije dovoljno samo ulaganje i investiranje, neophodno je jasno proklamovanje nečega što postoji kao vrednost unutar EU - kaže Milivojević.
Jedan od važnih načina da EU dopre do Srba je slanje jasne poruke oko Kosova, smatra Milivojević.
- Sve zemlje članice EU su ušle u EU neokrnjenog suvereniteta. Samo za Srbiju to ne važi, a kada građani čuju tu poruku da "EU nije priznala Kosovo", mislim da bi se i odnos prema EU promenio. Jer, EU nije priznala Kosovo, a ide se dotle da neke zemlje priznaju nezavisnost Prištine kao stav EU, iako on ne postoji. Uporno stiže taj eho - kaže Milivojević.
Građani svih zemalja su tako španovani, napominje Milivojević, i svima je važna celovitost zemlje.
- O tome govori i činjenica da u EU postoji teritorija nad kojom vlada trojni suverenitet. Pa, EU se u doba pandemije vratila granicama i zato ne mogu nonšalantno da se ponašaju prema onome što Srbija brani kao 17 odsto svoje teritorije - kaže Milivojević.
U svemu tome, EU treba da se okrene i novim kanalima komunikacije.
- To su društvene mreže i drugi kanali. Mora da se objasni šta je EU, ali tako da poruke budu edukativne, informativne, da se jasno kaže da nam žele dobro, da se u zemljama EU bolje živi nego u zemljama koje nisu u EU, ali da to ne znači odricanje od naše tradicije. Mora da stvori neka vrsta gladi za ulaskom u EU. Jer, ako poruka ne uspeva da dopre do građana, nije krivica samo do građana Srbije, već i do vas u EU - zaključuje Milivojević.
Evropo, pravac na "Tik-tok" i "Instagram"
Borislav Miljanović, stručnjak za komunikacije, kaže za "Blic" da se Evropa ponaša kao plemić zarobljen u svom vremenu i prostoru, dok se oko njega svet neumoljivo menja.
- Rusija i Kina napadaju sa svih strana, a Evropa se drži okoštalih procedura i gubi bitku za popularnošću. I u komunikaciji je spora, drži se procedura od pre 30 godina i to se onda u praksi i vidi. Ne mogu pravila koja su važila osamdesetih godina da važe i sada, moraju institucije i zemlje da se menjaju, da budu prisutne, odmah i sada. EU ne može da se zadovoljava reklamom na TV-u koja će se vrteti neko vreme, koja će biti skupo plaćena, ali neće izazvati dovoljan efekat - kaže Miljanović.
Umesto toga, EU mora da se okrene mladima i snažno prigrli moderna sredstva komunikacije, poput "Tik-toka" i "Instagrama".
- Ideja EU mora da se promoviše među mladima. Trebalo bi da jure generaciju od 15 do 18 godina, pošto su one od 18 do 25 već ispustili iz ruku. To znači da mora da bude neprestano prisutna na kanalima na kojima su mladi stalno, a ne da se obraćaju generaciji 45 plus - kaže Miljanović. (Blic, www.blic.rs, Danijela Luković , 13.5.2021)
Нема коментара:
Постави коментар