Novi predizborni spot Srpske napredne stranke, u kome se
opet pojavljuju deca, podelio javnost
Nakon što je Regulatorno telo za elektronske medije (REM)
prošle nedelje zabranilo emitovanje predizbornog spota vladajuće stranke u kome
se pojavljuje osmogodišnja devojčica koja razgovara sa Aleksandrom Vučićem, SNS
je izbacio novi video čiji sadržaj je opet izazvao oprečne reakcije javnosti.
Vučić je na svom Instagram profilu podelio spot liste „Za
našu decu“ posvećen finansiranju vantelesne oplodnje, u kome se pojavljuje
navodni bračni par iz Aleksandrovca sa svoje dve bebe.
Međutim, pitanje je da li će novi spot biti predmet rasprave
nadzornih institucija, jer po mnogim stručnim stavovima, sadržina nije sporna.
Drugi deo javnosti, opet, smatra novi spot začikavanjem
javnosti i demonstriranjem moći, jer su i video poruke, ali i sama lista „Za
našu decu“, nelegitimni iz drugih uglova.
Član Saveta REM-a Slobodan Cvejić smatra da ovim spotom nije
prekršen zakon, pa sudeći po tome da nije izvesno da li će to telo pokretati
postupak nadzora.
– Lično ne volim način na koji su deca iskorišćena u ovom
spotu, ali ako su ovi roditelji dali saglasnost da im deca budu slikana, onda
mislim da nisu prekršeni propisi kojima se rukovodi REM, kaže Cvejić za Danas.
Kako objašnjava, pravno gledano, situacija bi bila ista i da
se u spotu pojavljuju glumci, jer bi pravi roditelji takođe dali pristanak za
slikanje i snimanje dece. Međutim, u slučaju prethodno zabranjenog spota,
situacija je nešto drugačija i upućuje na zloupotrebu dece.
– U prvom spotu je političar u direktnom dijalogu sa detetom
i čitava situacija neposredno utiče na detetovo iskustvo i stavove, čime se
iskorišćava njegova lakovernost, obrazlaže Cvejić.
Kada je REM zabranio emitovanje prvog spota SNS, u kome
Aleksandar Vučić razgovara sa devojčicom čiji otac radi u inostranstvu i
obećava da može da joj „vrati tatu“, u javnosti se otvorila polemika da li je
taj potez bio dobro osmišljen marketing stranke, odnosno da li je video
snimljen samo kako bi bio zabranjen, a javnosti pokazalo da pod vladavinom ovog
režima svi imaju isti tretman pred zakonom, te i da spot vladajuće stranke može
biti predmet sankcije nezavisnog REM-a.
Zabrana ne uključuje i društvene mreže, pa nije sprečila
naprednjake da se on i dalje vrti na njihovoj zvaničnoj Fejsbuk strani.
Pitanje koje je drugi spot pobudio, međutim, je da li se
radi o čistoj demonstraciji moći, pa se umesto jednog zabranjenog snima i
emituje drugi, čija je zakonitost opet pod znakom pitanja.
Politički analitičar
Cvijetin Milivojević navodi da je i samim proglašenje liste „Aleksandar Vučić –
Za našu decu“ Republička izborna komisija napravila niz pravnih propusta, a
time što ni komisija ni Ustavni sud nisu reagovali na vreme, sada imamo
situaciju u kojoj se bavimo „igrom skrivalica Aleksandra Vučića“.
– Najpre, predsednik
Vučić se ne kandiduje ni za poslanika ni za odbornika, zatim nema
identifikacije stranke, i treće, ako govorimo o primedbama sa strane etike u
političkom marketingu, reč je o falsifikatu izborne poruke Adolfa Hitlera i
Nacionalsocijalističke partije iz kampanje 1936. godine, koja glasi „Našoj deci
budućnost preko Adolfa Hitlera“. Razlozi treće vrste su da se sve dešava na
izborima koji sa ustavnopravnog stanovišta ne mogu da se održavaju posle 3.
juna, jer je tada po Ustavu Srbije kraj četvorogodišnjeg mandata sadašnjeg
saziva Skupštine, a Zakon o izboru narodnih poslanika ne omogućava da se
automatski produžava mandat. To znači da mi od 3. juna već živimo u državi u
kojoj nema legitimne skupštine i legitimne vlade. Da su Republička izborna
komisija, a potom i Ustavni sud reagovali na ove stvari, mi ne bismo imali
situaciju u kojoj se bavimo igrom skrivalica Aleksandra Vučića, predsednika
SNS, koji testira javno mnjenje, sprda se sa njim i građanima Srbije, navodi
Milivojević.
Kao primer toga on
navodi to što SNS namerno, dodatno produkuje televizijske spotove „za koje je i
laiku jasno da su protivzakoniti“, jer ne sadrže oznaku stranke.
– Vučić to čini da bi
zabranom spota pokazao da zapravo REM i druga regulatorna tela rade
nepristrasno u izbornom procesu, što smo već viđali i u prethodnim kampanjama,
dodaje Milivojević.
Javnost se, međutim, ni ovde ne smiruje kada su predizborne
aktivnosti SNS u pitanju, pa su Biro za društvena istraživanja (BIRODI) i
Udruženi građanski pokreti (UGP) juče javno uputili zahtev REM-u da preispita i
zabrani emitovanje svih spotova u kojima se Aleksandar Vučić pojavljuje bez
jasno navedene funkcije.
Kako su u saopštenju naveli, takvi spotovi su u suprotnosti
sa Zakonom o oglašavanju, koji zabranjuje obmanjujuće i prikriveno oglašavanje,
a nalaže princip društvene odgovornosti.
„Aleksandar Vučić, koji je istovremeno i predsednik
Republike Srbije i predsednik Srpske napredne stranke, spornim spotovima pomaže
izbornoj listi političke stranke čiji je predsednik da ostvari što bolji
izborni rezultat. Na ovaj način Vučić postaje učesnik izbora kao javnih
funkcioner, odnosno predsednik Republike Srbije, ali bez navođenja da to radi
kao predsednik Republike, što je po definiciji obmanjivanje javnosti“, navode
BIRODI i UGP, pozivajući se i na Zakona o Agenciji protiv korupcije, prema kome
se ovakvo ponašanje može smatrati i koruptivnim.
Kićenje tuđim perjem
Novi spot probudio je i još jedno pitanje. Zašto vladajuća
stranka u predizbornom videu ovog puta promoviše temu podsticanja rasta
nataliteta i vantelesnu oplodnju, samo obećavajući još veća ulaganja, kada je
taj proces država u svoje finansije uključila još 2008, od kada RFZO finansira
tri pokušaja VTO, od vremena kada SNS nije ni bila na vlasti. (Danas, www.danas.rs, Ivana Nikoletić, 9. jun 2020)
Нема коментара:
Постави коментар